Ämne: Grekland v44
Visa ett inlägg
Gammal 2006-09-02, 23:15
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Grekland v44

Citat:
Ursprungligen postat av ailert
Jag måste erkänna att jag har riktigt dålig koll på fastlandet. Vad är det för skillnad mot öarna vad gäller mat, natur, vatten och så vidare?
Det är inte lika tillrättalagt för utländska turister
Vi har rest tunt en del på fastlandet, det är inte lika vanligt att alla pratar engelska (men ändå inget större problem), de som jobbar med turister blir mera positiva då de hör att man kommer från Sverige, det är inte så ofta som de träffar på svenskar på fastlandet.
Det är väldigt mycket smidigare att flytta sej mellan orterna på fastlandet, bussarna fungerar bra och går hela tiden.
Det som jag tycker är roligast på fastlandet är att man får träna den lilla grekiska man kan, jag har både prutat på boende och beställt mat på grekiska på fastlandet.
En nackdel på fastlandet är att butikerna ofta har medelhavstid, de är alltså stängda för siesta och stängda på söndagar, kan vara värt att tänka på om man har tänkt äta egen frukost.
Jag antar att ni har bara en vecka på er, hade jag haft en vecka i oktober hade jag helt klart börjat med att ta mej till Plaka utanför Leonidio, sedan skulle valet vara svårt mellan Nafplio och Loutraki. Vi trivdes inte bra i Nafplio men omständigheterna var inte de rätta för oss, vi gav stan 10 minuter innan vi bestämde oss för att åka vidare, det finns säkert positiva saker där också men vi åkte direkt vidare.
Loutraki är smidigt till då det gäller kommunikationer med Aten, alltså en bra stad att avsluta med.

Mvh Janérik

ps. Plaka ligger lite avigt till men är vårt eget lilla paradis i Grekland, inlägget är lite smittat av det
Svara med citat