Men maten... Det finnes da utrolig mye god mat i Hellas!!! Jeg vet ikke hva slags mat du liker, eller hvor du spiser din greske mat, men jeg håper inderlig du ikke er typen som går på turisttaverna og spiser entrecote eller bare bestiller en enkelt moussaka
Jeg kan bare snakke for meg selv, såklart, men det er slett ikke vanskelig å finne fantastisk mat her i Hellas. Jeg er det som (i mangel av norsk ord) kalles en "foodie", dvs at jeg ser på mat og matlaging med pasjon og som en hobby. Litt som en jobb også, faktisk, jeg lager oppskrifter for en norsk avis. Jeg er glad i italiensk mat, tex-mex, sushi, thailandsk mat, fransk bondekjøkken, tapas osv osv osv - og altså gresk mat.
Men man må gå på de rette stedene, spise mange småretter, høre hva som er "spesialiteten" i dag, gjerne be om tips til å sette sammen et måltid. Kanskje gjør du alt dette, og er likevel misfornøyd, og det skyldes vel bare at dine smaksløker er litt annerledes enn mine. Men jeg lurer, hvis du liker forrettene best, hvorfor spiser du ikke bare det, da, og lager en skikkelig mezefest ut av det?
Og jeg vet at man kan treffe på sure grekere (som man kan treffe på sure nordmenn og svensker), men de fleste er jo veldig imøtekommende. Å handle her i Nafplio, for eksempel, som jeg gjør hver dag, er bare gøy. Man blir raskt kjent med folk i butikkene, og slår av en liten prat. Det hjelper kanskje at jeg kan bittelitt gresk, men selv da den var på et absolutt lavmål, møtte jeg ingen sure miner.
Da jeg var i Chania i juni opplevde jeg området som svært turistifisert. Kanskje er det årsaken til noen av dine negative opplevelser? Kanskje hadde du trivdes enda bedre om du dro til et mer "ekte" sted?