Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Stackars er, det låter som en mardröm!
Men får man verkligen inget från arrangören om nåt sånt händer? Ni kan alltså inte ha haft nån försäkring via dem?
Jag tar heller aldrig såna försäkringar utan förlitar mig på att försäkringen via betalkortet hjälper mig om det värsta inträffar...
På www.ud.se/resklar finns tips för resenärer. Jag tittade på den tidigare i dag, efter att ha läst en notis i Vagabond om hur en av tidningens skribenter blivit inblåst på Naxos och missat flyget hem från Aten. Ingen i sällskapet var alltså sjuk - men de hade ringt SOS international som ställt upp till 100 procent, kollat väderprognoser, bokat in dem på första möjliga flyg osv.
Det här var nåt nytt för mig. Jag trodde bara att de hjälpte till vid sjukfall, På ud:s sida ser jag att man bör kolla upp vilken organisation ens försäkringsbolag har avtal med. Förutom SOS International fanns tre liknande organisationer.
Skriver detta som tips för den som vill kolla vidare. Men jag undrar också om ni fick nån hjälp av exvis SOS under tiden?
|
Vi tog kontakt med vårt försäkringsbolag först när vi kom hem igen. Men då fick vi också reda på att vi skulle ha tagit kontakt med SOS redan på plats så hade dom ställt upp till hundra procent. Det är skönt att veta till en annan gång om det skulle olycka sig igen.