Sv: Vet vi hur bra vi har det?
Hej,
jag kom till Sverige för ca 18 år, med ett grekiskt efternamn är det inte alltid lätt att hitta jobb heller.
Jag kunde svenska men har vänner som ej kan svenska och dom hittar inga jobb.
När det gäller sjukvård och man behöver läkare som gör hembesök har man ingen chans i Sverige (i Helsingborg) men i Grekland inga problem.
När det gäller byråkratie, så kämpar jag just nu på Kreta med myndigheterna och det ta tid....
Vi har det bra i Sverige, men tror inte att man har det sämre i andra länder. Har man varit sjuk i andra länder har jag erfarenhet av Tyskland, Schweiz & Grekland, och där är det mycket bättre än i Sverige.
Köra bil i Grekland är ok, jag är just nu i Bangalor i Indien, och jag har aldrig sett något värre än detta. Jag hoppas att jag slipper bli sjuk, för då tror jag inte att jag kommer kunna skriva mera inlägg i detta forum...
Monica, jag har inte samma erfarenhet som dig att maten & levnadskostnader är högre i Grekland, men det kanske beror på var du bor. Jag har vänner i Athen som behöver mycket mindre pengar än våran familj i Sverige för inköp av mat.
Men borta bra men hemma bäst.
/Nico
|