Visa ett inlägg
  #23  
Gammal 2006-10-09, 16:35
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Sv: Vet vi hur bra vi har det?

Citat:
Argyris]Hej,

jag kom till Sverige för ca 18 år, med ett grekiskt efternamn är det inte alltid lätt att hitta jobb heller.
Jag kunde svenska men har vänner som ej kan svenska och dom hittar inga jobb.
Jag har ett annat exempel, min man kom till mig i Sverige för 17 år sedan
och kunde inte heller någon svenska, men hade gett sig fasen på att det skulle gå bra. Började jobba på Big Burger och stekte hamburgare dagarna i ända efter 2 veckor i Sverige, 26 år gammal var det inte roligt. Men någonstans måste man ju börja. Efter ett halvår började han på SIF svensk undervisning för invandrare som han dessutom fick betalt för, något sådant finns vad jag vet inte i Grekland. Så visst är väl Sverige ett föregångsland.
Sedan gick han resturangskolor och praktiserade på olika ställen där fick han kontakter och började slutligen på Globen resturang som servitör och slutligen som hovmästare där. Efter 9 år i Sverige flyttade vi till Grekland eftersom hans längtan blev för stor, jag tyckte att nu var det min tur att ställa om mig och försöka även jag. Kanske lite tips till dina kompisar.

Citat:
När det gäller sjukvård och man behöver läkare som gör hembesök har man ingen chans i Sverige (i Helsingborg) men i Grekland inga problem.
Det kan jag hålla med om att man har husläkare på ett annat sätt i Sverige, men sjukvården häri Grekland är ju lite si och så. IKA sjukförsäkring som de flesta har är det många som drar sig för då det gäller, för läkarna räknar med pengar under bordet, speciellt vid förlossningar och operationer och det är inga småsummor det handlar om. Även privatkliniker räknar med det. Och läkarna älskar att operera även i onödan har själv erfarenhet av detta, för det finns ju pengar att hämta.



Citat:
Monica, jag har inte samma erfarenhet som dig att maten & levnadskostnader är högre i Grekland, men det kanske beror på var du bor. Jag har vänner i Athen som behöver mycket mindre pengar än våran familj i Sverige för inköp av mat.
Jag bor 2 mil utanför Aten i en stad som heter Menidi och på somrarna är jag i Stockholm 2 månader och hälsar på släkt och vänner. Så jag jämför med 2 huvudstäder.

monica