Sv: Det här med Kreta...
Eftersom Kreta är min absoluta favorit i Grekland (efter målfoto med Ikaria) vill jag bara göra ett inlägg i debatten.
Kreta är egentligen ingen ö ,utan en värld i sig själv. Här finns något för alla; "party-nissen", barnfamiljen, lyxhotells-älskaren, småby-fantasten, sol-bad dyrkaren, den historiskt intresserade, naturälskaren, vandraren,
solo- eller parresande , "you name it......"Här finns inom ett par tre timmar något för alla, och det gäller bara att hamna rätt utifrån sitt eget tycke och smak.
Mitt favorit Kreta börjar på andra sidan de drygt 2500 m höga, ofta snöklädda topparna på Vita Bergen som ses från Chania . Därifrån och ner mot Libyska havet, från Paleochora till Matala finns ett Grekland som slår allt jag upplevt på andra öar. En natur så imponerande och häpnads-
väckande vacker att den fullständigt tar andan ur en, en uppsjö av små
underbart genuina byar, en kust fullkantad av av både små och stora, nästan orörda stränder Och människorna.....................Kanske är människorna de man minns mest. Kretensarna( undantaget dom som jobbar i turistindustrin) är lite annorlunda än de flesta andra greker jag mött. Dom
är förmodligen världens stoltaste folk, inte alltid helt lättillgängliga, har aldrig böjt sig för någon, även historiskt sätt, och gör det allra minst för några turister. Däremot erbjuder dom en vänlighet, värme och generositet som gör mötena med dem till minnen för livet.
Tips för alla er som besöker Chaniakusten eller Rethmynon: sätt er på bussen och åk tvärs över ön. Bara bussresan över bergen är en upplevelse i sig själv. Avsett en dag eller två (aldrig några problem med att hitta rum) att upptäcka detta ännu i mångt och mycket orörda paradis, och ni blir förhoppningsvis "bitna" för livet.
Väl mött till sommaren-07 i Hora Sfakion,,,, eller Rodakino......eller Triopetra.......eller........
|