Visa ett inlägg
  #18  
Gammal 2005-06-06, 21:51
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 087
Standard Sv: båten Romlida?

Citat:
Ursprungligen postat av Brige
INSTÄMMER till fullo!! Vem tusan väljer att åka godståg när X2000 finns?? Bara för att vara nostalgisk? Varför åka "boskapsfärja" om bekvämare flytetyg finnes att tillgå
"Nostalgi"= obekvämt = dj-ligare värk = förstörd semester
Jag har ledsnat på alla skriverier om "båtluffar-känsla" och "äkta båtluff". Är en tågresa mera "äkta" om man väljer godståg, som "luffarna" i staterna gjorde i tågets barndom? Är en resa mindre värd, och oäkta, om den utföres på ett bekvämt, och, någorlunda smärtfritt sätt? Är det resandet i sej som värderas? För min egen del är det de platser jag besöker som är det primära. Och till dessa platser föredrar jag, eftersom jag har vissa fysiska begränsningar, att ta mej på minst krångliga vis. Vissa platser kommer jag aldrig att kunna besöka, tyvärr, därför måste jag ta reda på väldigt mycket INNAN jag åker till "nya" platser.
Yes! Jag blir småilsken och "taggar i" varje gång detta ämne blir aktuellt. Är det någon som i överhuvudtaget TÄNKER sej att en person som är beroende av rullstol skulle ägna så mycket som en minut åt det vi skriver?? Eller en person som behöver två kryckor för att ta sej fram?? Givetvis står det var och en fritt att tycka gällande förflyttning, val av flytetyg o.s.v. Men VEM avgör vad som är "äkta båt-luffar-känsla"
//Birgitta, som mer än gärna skulle åka limousine
Nu får du väl ändå tagga ner lite
Jag tycker faktiskt att det är betydligt trevligare att åka med Romilda än med de moderna båtarna som finns. Blue Stars båtar är totalt opersonliga, de har nånting McDonalds liknande som serverar maten och har stolar ute på däck som är i princip omöjliga att sova i. Fördelarna med dessa båtar är att de är i det närmaste felfria då det gäller att hålla tidtabellen, de är modernt utrustade vad det gäller handikappvänlighet och de är relativt felfria i sin funktion eftersom de är ganska nya.
Visst, jag har full förståelse för att de som inte har full rörlighet eller av någon annan orsak värdesätter de saker som är bra på dessa båtar. Jag värdesätter andra saker på andra båtar och de sakerna kan aldrig Blue Star konkurrera med.
Jag har ju då fördelen att jag kan välja vad som för tillfället är viktigt vilket tyvärr inte alla kan göra, därför väljer jag gärna ett annat rederi om det finns möjlighet men det ska dock sägas att just GA:s färjor står jag gärna över då de tyvärr har en förmåga att vara väldigt dåliga på att följa tidtabellerna. Hellas Ferries eller Hellenic Seaways som de numera heter är alltså en ganska bra medelväg, de är ganska bra på att hålla tidtabellerna och har fortfarande kvar färjor med en viss personlighet.
Om man ska hårddra ditt tänkande om båtluffarkänsla och allt vad du säger så borde man väl också frångå alla boenden med en viss personlighet och skyffla in alla turister i Vingcenter-liknande hotellkomplex där alla sedan ska få bästa möjliga service oberoende av om de vill ha det eller inte.

Ett helt annat problem som jag ser med de nya snabbåtarna är ett rent ekonomiskt problem. tidigare var det enkelt, det fanns bilfärjor och Flying Dolphin. FD gick ungefär dubbelt snabbare och var dubbelt så dyra. Sedan kom Blue Star och ställde sej nånstans mitt emellan. Tyvärr är det så att många väljer BS då de är snabba och moderna men inte har FD-känslan av instängdhet. De traditionella bilfärjorna som kör alla udda linjer till halvt okända fantastiska öar får en sämre beläggning på de konkurrensutsatta linjerna och får säkert svårare att klara sej, jag har sett rabatter på upp till 50% förekomma på vissa linjer med traditionell bilfärja för att på så sätt lyckas få lite bättre beläggning.
Vad händer sedan då de traditionella färjorna är utkonkurrerade? Min teori är att BS höjer priset lite mera och även de moderna snabbåtarna (som ersatt FD) kan höja priset ytterligare. Helt plötsligt så finns inte trafiken kvar till t.ex. Donoussa, Folegandros och Anafi eftersom rederierna som körde de rutterna har gått i konkurs. Dessa små öar kanske på så sätt börjar tappa turister för att det blir alldeles för svårt att ta sej dit och därifrån till ett vettigt pris.
Den som lever får se vad som händer.

Mvh Janérik
Svara med citat