Visa ett inlägg
Gammal 2007-01-22, 02:11
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Reise rundt på Kreta

Hej!

Kreta har så mycket att erbjuda så det är svårt att tipsa om allt!

Jag hade valt att resa västerut först.
Chaniá är en stor stad men gamla stan är väldigt mysig och stadsparken är fin. Hamnpromenaden är förstås väldigt turistig men jag tycker ändå att Chaniá är värt ett besök.

Mycket mer genuint och mycket mer vardag får ni om ni åker till den lilla staden Kastélli/Kíssamos.
Fin hamnpromenad och mysigt litet torg, men inte alls mycket turister.
I Kastelli är det kretenskt vardagsliv.

Från Kastelli är det inte särskilt långt att med bil ta sig till den vackra sandstranden Falassarna. Inte mycket turister och minst lika vacker som den tätbefolkade Elafonissi.

Sedan kan ni köra en bit tillbaka mot Rethymno och därifrån köra av mot Spíli.
En trevlig bergsby!
Från Spíli kan man sedan lätt köra vidare mot Agia Galíni, Mátala m.m. på sydkusten.

Från Spíli kan ni också ta er till Amári-området, som ibland kallas Kretas Toscana.
Jag drömmer om att åka dit och hade tänkt så nu i somras...men jag tog en väg som inte gick så snabbt så när jag kom till Spíli så var det mörkt! Så det blev inte tid för Amári tyvärr...
Jag åkte från Agia Pelagia och körde upp i bergen till Anógia.
Fantastisk by med underbart läge högt upp i bergen.
Jag åkte sedan vidare upp i bergen och hade tänkt komma ner ungefär vid Zarós...vilket jag också gjorde efter en minst sagt äventyrlig jeepfärd över Psiloritisbergen. Vackert, enastående landskap där uppe men vägen är svårkörd även om man har jeep.
Inte en människa såg jag på ett par timmar, bara rovfåglar, berg och getter.
När jag efter flera timmars körning kom ner till slut så låg det flera mysiga små byar och där fanns det nog inte många turister för folk var väldigt hjälpsamma och ville visa mig vägen.
Eller så såg jag lätt förvirrad ut efter den avancerade jeepturen...

Det här var lite tips från mig, det finns som sagt så mycket på Kreta!

Mvh. Stina
Svara med citat