Sv: Oplanerad resa till by utan hotell
Jag kom plötsligt på att detta var faktiskt andra gången på denna treveckors tur som vi stod i en ort som åtminstone vid första anblicken verkade sakna hotell.
Vi hade tidigare åkt buss från Nafplio till Leonidio. Väl framme i Leonidio (som vi inte hade läst ett ord om före) stod vi på en bakgata bredvid en busstation, fanns inga skyltar och syntes inga hotell nånstans.
Det enda vi kunde komma på var att fråga ett par franska luffare som också kommit med bussen om de visste nånting. Jag vet inte om de visste nånting för de pratade så underligt men jag fick låna deras guidebok där han pekade på de fem rader som stod om Leonidio, jag förstod så mycket så jag fick fram att det fanns en strandby vid namn Plaka så vi tog en taxi dit. Plaka föll oss i smaken och vi kom att återvända dit även följande år, sedan dess längtar jag dit med jämna mellanrum men det ligger lite avigt till.
För att fortsätta denna historia så konstaterade vi i Plaka att det håller på att bli kort om tid, vi behöver en hyrbil om vi ska fixa den rutt som vi har tänkt ut. En vänligt sinnad själ hänvisade oss till Tripoli där det säkert skulle gå att hyra bil. Det blev alltså några timmar i buss för förflyttning till Tripoli men inte fasen fanns det någon biluthyrning där heller så vi fick fortsätta med buss till Kalamata där vi lyckades hyra nånting som var mitt emellan ryggsäck och hyrbil.
Tiden före eller efter detta kanske kommer att återberättas i framtiden.....
Mvh Janérik
|