Hei. Jeg har nettopp kjøpt to CD-er fra Amazon: One-day Greek (Teach Yourself Languages) by Elisabeth Smith og Rapid Greek: 200+ Essential words and Phrases.... by Marion Lodge. Begge Cd-er går på gresk og engelsk, og de er veldig bra å lytte til, f.eks. mens du kjører bil eller gjør noe annet. Skulle ønske jeg hadde visst om disse for lenge siden. Veldig mye nyttig info å plukke opp her. Du lærer selvsagt ikke annet her enn vanlige fraser som du kanskje kunne klart å plukke opp på annen måte, men her lærer du også korrekt uttale. Hører du igjennom flere ganger, må vel noen av ordene sitte? Om du kan bare litt, eller er helt nybegynner, gir de stor inspirasjon til å lære mer. Jeg har forsøkt andre språkkurs på CD uten å få noe hjelp fra dem, men disse virker veldig lovende.
Vil du lære ordentlig gresk, er det nok ingen vei utenom å pugge

Tror eneste måten er å melde seg på et kveldskurs. Jeg startet i høst og har så smått begynt å kunne lese og skrive litt greske bokstaver. Det var som å knekke "Da-Vinchi-koden", men plutselig forsto jeg og kan jeg bruke ordbøker med kun greske og latinske bokstaver, noe jeg ikke var i stand til før jeg startet på kurset. Tidligere måtte jeg ha de greske ordene oversatt bokstav for bokstav til våre latinske bokstaver før jeg kunne finne ut hva jeg skulle lete etter i ordbøkene. Jeg har l-a-n-g-t igjen før jeg behersker gresk, men synes det er veldig morsomt å lære seg et nytt språk, så foreløpig har lesing og pugging gått som en lek.
Lykke til til deg også. Hvis du vil lære, så klarer du det