Visa ett inlägg
Gammal 2007-03-03, 08:39
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Skiathos eller Kefalonia?!

Med baden menar du stränderna och inte pooler, antar jag. Frågade du på vilket sätt personen inte tyckte att de är fina? Allting är ju en smaksak och det finns säkert människor som inte gillar stränderna på Skiathos.

Det är mycket folk på alla kända stränder på ön. Det beror på att så många tycker att de är fina och att Skiathos därför har mycket turister. Det innebär att många stränder är kommersialiserade med solstolar, parasoll, tavernor, snabbmatställen, barer, vattensport, mm. På en del ställen spelas det hög musik. Om man inte gillar sådant så tycker man nog inte heller om stränderna. Fast om man är där i början eller slutet av säsongen är det mycket lugnare och även i högsäsong går det att hitta små lugna stränder.

Stranden närmast staden är smal och grusig. En del tycker att det är perfekt, andra gillar det inte. Jag var inte till alla stränder längs kusten från staden, men jag har hört att de som ligger närmare staden inte har lika mjuk sand som de som ligger ca 6 km och längre bort.

Priserna på Skiathos varierar ganska mycket mellan olika ställen. Det finns rysliga överpriser, men också många ställen med normala grekiska priser. Sonen åt hamburgare en gång på en av de stora stränderna. Jag minns inte vad den kostade, men vi tyckte inte det var dyrt.

I övrigt åt vi bara grekisk mat, till exempel gyros när vi ville ha något snabbt, och det var inte dyrare än på andra ställen - men vi valde tavernor där det såg grekiskt ut och inte turistiskt. Det finns jättedyra turistfällor där, det ska man ha klart för sig. Fast jag tror inte de är dyrare än liknande ställen på till exempel Rhodos och Kreta.
Svara med citat