Visa ett inlägg
Gammal 2007-03-08, 09:48
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: FlyMe i konkurs /ev. ersättning?!

Jag tror att AB har blandat ihop begreppen lite i artikeln. Jag har försökt sätta mig in i möjligheterna att få pengarna tillbaka och om jag har förstått rätt så finns det tre möjligheter:

- de som har betalt resan med kreditkort kan vända sig till kreditkortsbolaget (det gör man via sin bank) och kanske få igen pengarna från en försäkring som bolaget har och som är knuten till kortet

- de som har betalat resan med betalkort kan vända sig till sin bank och informera om att man inte anser sig betalningsskyldig eftersom resan inställts och då kanske få tillbaka pengarna från banken

- alla kan vända sig till konkursboet och begära att få pengarna tillbaka från de pengar som eventuellt finns där och som ska fördelas bland de som har fordringar i FlyMe. (Summan 60 miljoner har jag läst på olika ställen men har inte sett konkursförvaltaren bekräfta det, så den uppgiften tar jag med en nypa salt.) Här står det hur man gör (och att de fick in flera tusen krav från resenärer bara under de fyra första dagarna).

Lite plåster på såren får man om man utnyttjar något av de erbjudanden som andra resebolag gett om ersättningsbiljetter med varierande rabatt.

Slutligen finns möjligheten kvar att det blir en försäljning av FlyMe och att köparen i så fall tar på sig åtagandena mot de kunder som hade köpt biljetter. Det tolkar jag som att man i så fall kommer att köra åtminstone vissa av de inställda avgångarna och att de gamla biljetterna då gäller.
Svara med citat