Ju mindre ö (strand), ju mindre risk är det att det ska hända något. Det är trots allt på större stränder med mycket folk, med mycket ryschel och pyschel, där folk springer omkring mellan badet och baren, det är lättast att stjäla någons saker. Ingen ser något! Är det mindre folk på stranden ser alla allting...
Ta med en tunn kedja och ett litet hänglås. Trä kedjan genom remmarna på dagryggan eller väskan och sedan runt parasollen eller solstolen. Sätt sedan hänglåset genom öglorna i kedjan och genom "ögonen" i dragkedjans "flärpar"... Då måste man skära upp väskan för att komma åt innehållet. Och det tror jag inte omgivningen accepterar... Egentligen räcker det med en kort kedja låst i "flärparna", men det ser mer imponerande, och mer avskräckande, med en lite längre kedja...
Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
och så gömmer jag det väl i ryggan så att den som eventuellt letar måste leta länge - och förhoppningsvis hinna bli sedd.
|
Tja, ända till den dag någon bara tar hela ryggan och springer iväg till kompisen som står borta på vägen med mopeden uppvarvad och klar att sticka... Och du står i vattenbrynet med hakan väldigt låååångt ner... Det skulle vara en trist historia.
Det finns ju ett par andra lösningar. Man kan ju ta med sig ca 1,5 Meter armeringsjärn, med påsvetsad ögla, och en 10-kilos-slägga, och slå ner järnet på stranden så man kan låsa fast ryggan i det.

Frågan är bara vad flygbolaget säger...
En annan, lite "mjukare" lösning skulle ju kunna vara att fråga på den Taverna på stranden man har bäst kontakt med om de kan förvara och hålla koll på ryggan under tiden man badar... Kanske lite smidigare

?
Och är det en strand utan Taverna så är den troligtvis inte speciellt välbesökt. Så då gäller det jag skrev från början...
Jag har alltid hört, och upplevt, att Greker är väldigt ärliga. Dessutom att de är gästfria, generösa och gästvänliga. Och det har jag verkligen upplevt! Det är en annan historia...
Men det det är inte bara Greker i Grekland idag... Och kriminalliteten ökar dramatiskt i Grekland. Det ser var och en som läser Ekathimerini eller Athens News... Tyvärr så börjar vi närma oss tiden när vi även i Grekland måste hålla koll på våra saker. Det är beklagligt, men det är verklighet...
Peter