Citat:
Ursprungligen postat av Zanét
Det var kaptenens premiärtur med fartyget, ett fartyg som ofta vistats i området utan problem. Kaptenen ändrade dock kursen lite så att det skulle vara lättare för passagerarna att fotografera fina bilder av ön. Fartyget gick då på grund och då försökte kaptenen ta sig därifrån med resultatet att 3 stora hål revs upp på fartyget och det började ta in vatten.
|
Där ser man. Ingen vidare första premiärtur kan man konstatera. Låter som kaptenen kan ha missbedömt fartygets manöverbarhet. Som sagt är nog knappast djupförhållandena okända och med dagens navigeringshjälpmedel som GPS och kartplottrar bör man egentligen inte gå på grund av misstag...
Man kanske drev i vinden eller girade för långsamt helt enkelt. Sedan verkar det ju ha varit misstag nummer 2 att försöka ta sig av grundet och därifrån utan att först ha undersökt skadorna och ta hjälp av bogserbåtar. Hade man stått kvar där man gick på först hade båten kanske kunnat räddas. Men det är mina spekulationer och jag är bara amatörskeppare...
Tragiskt att det verkar ha resulterat i dödsfall också, den grekiska rederibranschen behöver ju inte direkt dessa typer av händelser. Även om min uppfattning är att grekiska kaptener i allmänhet är mycket kompetenta...
Känns lite konstigt att se henne på videoklippen med slagsida, jag jobbar nära stadsgården och har sett båten dagligen i ett antal år...