Visa ett inlägg
Gammal 2007-04-07, 16:49
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Sv: Havet fordrar respekt

Å, det här borde väl en myndighetsperson besvara. I alla fall måste båten vara registrerad, även motorn. Man får en grön liten bok med alla uppgifter om båten, ägaren, obligatorisk utrustning o.s.v
Ska man fiska måste man ha fisketillstånd . Tyvärr kan det vara svårt för en turist att få det, men min man har vid några tillfällen gått i god för ungdomar som ville följa med oss. Det blir en liten bok till, med foto och många andra uppgifter, ett pass helt enkelt.
Båten har ett fiskepass också!
Dessa papper utfärdas av kustbevakningen. Båten ska ha namn och nummer. Obligatorisk utrustning: Lika många flytvästar som antalet passagerare som båten är avsedd för + en till. Även om bara jag och maken är ute måste vi ha 7 flytvästar. Ljusraketer, eldsläckare, sjukvårdslåda, ankare med 20 m lina, flytankare, ficklampa, telefon, hink.
Åror. Lysen om man är ute nattetid. Jag vet inte hur det är för segelbåtar.
Jag vill varna er som kanske tar med en båt från Sverige: kolla noga först om ni kommer att få sätta den i sjön. Detta sagt av en som dels fick betala böter, dels inte fick använda båten för att vi inte hade tagit reda på bestämmelserna (som dessutom ändras då och då!) utan trodde att det var som tidigare, bara att slänga i den, det hade ju gått bra under 18 år förut...
Svara med citat