Sv: Arbeta i Grekland säsongen 07
Håller med om att det nog är bäst att resa så tidigt som möjligt på säsongen - helst redan nu om man vill knipa de bästa jobben / lägenheterna.
Om din son funderar på Rhodos och vill jobba på bargatan kan han alltid gå till baren African Prince och tala med chefen Ibrahim. Jag vet att han ofta anställer svenskspråkig personal och att han gillar att arbeta med svenskar. I annat fall kanske han har lite fler "insider" råd att ge om just jobb på bargatan (jag misstänker att 19-åriga killar söker sig dit, vare sig mamma vill eller inte...). Arbetsvillkoren här är inte alltid de bästa, och det gäller att tänka sig noga för så att man inte får ett jobb där man måste skura nerspydda toaletter klockan sex på morgonen...
Annars finns det massor av andra jobb att söka. Restaurang, visst, men där krävs ofta erfarenhet, samt i vissa fall att man talar eller förstår grekiska (beroende på restaurang).
Han kan ju ta en promenad ner till Mandraki-hamnen och fråga om de behöver hjälp med biljettförsäljningen till Symi, Kos och Marmaris. Det gjorde min bror, och han har aldrig haft ett softare jobb. Hans chef hade det ännu softare då han låg i båten och sov stora delar av dagen.
Butiksarbete är ju också en idé, eller varför inte kontakta de svenska kaféerna Kringlan eller Sweco (alla vet var de ligger) och kolla om de behöver hjälp.
|