Visa ett inlägg
Gammal 2007-04-16, 22:07
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Jag är gravid

Jag letade vidare och hittade lite grann:

Ducoral är ett registrerat läkemedel i 50 länder. I Europa och Australien är det endast godkänt för kolera medan det i övriga länder är godkänt för kolera och ETEC (e koli). Det var godkänt även för ETEC i Europa fram till årsskiftet 05-06, men sedan dess får tillverkaren och europeiska läkemedelsmyndigheter inte längre säga att det är verksamt mot annat än kolera. (Hittade dock ingen förklaring till varför det ändrades.)

Däremot uttrycker sig till exempel MedicalLinks vaccinationsguide sig så här:

"Dukoral har sedan årskiftet 05/06 ej längre indikationen vaccination mot ETEC enl Läkemedelsverket. Vaccinet har dock ej förändrats utan uppvisar egenskaper som tidigare."

och så här:

"Det finns ett vaccin (samma som det mot kolera) som har en uppskattad skyddseffekt på 70 %."

Vaccinet rekommenderades som sagt av svenska landsting för ett år sedan för resor till länder där risken för turistdiarré är ökad, men det har sedan dess ändrats. Att personer med ovanligt känslig mage bör ta det även för resor till länder där risken är väldigt liten, låter rimligt tycker jag.

Som kuriosa kan jag berätta att sköterskan jag rådfrågade om ungdomarnas vaccinering inför Rysslandsresan, frågade om de skulle vara i skogen. Jo, sa jag, det är det de ska. Då måste de ta borelia-vaccin också, sa han. Men, undrade jag, är det verkligen nödvändigt i februari? Tänkte inte på det... svarade han.
Svara med citat