Citat:
Ursprungligen postat av JohnS
Det bor faktisk 8000 mennesker innenfor murene, hvis ikke tallet har gått ned de aller siste årene!
|
Rhodos gamla stad är världens bäst bevarade medeltida stad! De allra flesta sådana finns ju överhuvudtaget inte kvar, är ruiner eller är delvis bevarade. Rhodos stad dock är nästan oförändrad sedan den tiden och desstom har det aldrig upphört att bo människor i husen.
Jag kände mig beklämd över de yttre förändringar som turistkommersen medfört på några ställen i staden, men när jag gick där tittade jag uppåt hela tiden och såg vackra balkonger, underbara fönsterluckor och fantastiska tak istället för tingeltanglet på gatan!
I de övriga delarna av den gamla staden villade jag bort mig i timmar i gränderna och bland de små torgen. Gick där och föreställde mig att varenda sten berättade en historia om alla de människor som gått där före mig under århundradena!
För att knyta ihop detta så det passar in lite i tråden, så kände jag inte att de nyare delarna av staden hade något speciellt att tillföra mig. Jag var inte där så många dagar, men umgicks med personer som bor där, och var både i moderna bostadsområden och i bergsbyar söder om staden.