Citat:
Ursprungligen postat av mkh
Fast bara vi inte använder sådana produkter går det ju bra 
|
Jättebra inställning - den enda vettiga!
Min yngste son föddes med allergiska symptom. Det förvärrades av att jag åt vanlig mat när jag ammade, så jag övergick helt till lågriskdiet under några månader. Sedan fick han enbart sådan mat under lång tid, men allt eftersom började vi prova oss fram med olika livsmedel och det visade sig att han tålde det ena efter det andra. Slutligen var det bara några livsmedel kvar som han inte kunde äta. Bland annat fick han utslag av vissa mörkfärgade produkter. Jag läste innehållsförteckningar, jämförde och analyserade och kom fram till att det måste vara sockerkulör E-någonting han inte tålde. Fast ändå var det något som inte stämde... När vi träffade hans läkare hoppades jag att hon skulle komma med svaret, så jag redogjorde för mina slutsatser.
DÅ GAV HON MIG DET BÄSTA RÅD JAG NÅGONSIN HAR FÅTT!!! "Sluta fundera på det" sa hon "Man kan inte förstå sig på alla allergiska reaktioner, det kan vara korsreaktioner av olika ämnen som han tål var för sig, det kan vara en viss krydda som ger en reaktion när den blandas i ett visst livsmedel - och dessutom förändras allergierna med tiden och allmäntillståndet, så innan du har lyckats klura ut vad det är han inte tål så har det kanske vuxit bort".
Det var så oerhört klokt sagt, så därför blir jag så glad när jag hör att ni resonerar så vettigt: bara hon inte äter det ni märker att hon reagerar på så går det ju bra! Fundera inte på vad det är i livsmedlen hon inte tål, och grubbla inte på tillsatser av olika slag, det hjälper ändå inte henne! Ge henne det hon kan äta och undvik det hon reagerar på. Med tiden kommer hon säkert att kunna äta mycket mer än nu, om ni bara sköter allergin. Min son har så gott som inga symptom på livsmedelsallergier längre, så det finns hopp!
Måste också säga en sak om tomater. Så bra att ni har hittat sorter som hon tål! Alla allergier är ju en reaktion på proteiner, och sådana finns det tusentals olika av. Olika sorters tomater innehåller olika proteiner och det är därför det är vanligt att allergiker kan äta vissa tomater men inte andra. Det har alltså inte med att de är rena och ekologiska att göra. Jag tillhör själv de allergiker som kan äta de flesta vanliga tomater, men inte kvisttomater och inte heller farmors egna midnattsolmogna och garanterat obesprutade hemoldade tomater, samt har några gånger reagerat på tomater i Grekland. De innehåller helt enkelt fel sorts proteiner för mig. Har ni förresten testat om dottern kan äta kvisttomater? Det skulle kunna gå eftersom de och "vanliga" tomater har olika proteinsammansättning.