Ämne: Om stolar
Visa ett inlägg
Gammal 2007-04-30, 17:25
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006
Standard Sv: Om stolar

God gresk mat kan smake aldeles utmerket selv om man sitter behagelig på gode stoler. Og de "riktige" stolene er ingen garanti for hverken god mat eller hyggelig vertskap. Jeg har hatt fantastiske måltider på begge deler, og lar ikke møblene bestemme hvor jeg spiser.

Den ytre staffasje må ikke bli så viktig at man glemmer inholdet. Det er lett å danne seg forutinntatte meninger om hva som er riktig gresk, og å sluke med hud og hår hver eneste slitte klisje fra turistbrosjyrene, fra flettede stoler til hvitmalte byer. Og turistbrosjyrene er jo laget for å virke som turistfeller i ordets egentlige forstand!!

Skulle vi ikke først og fremst prøve å gjøre oss kjent med hva som egentlig er gresk med et åpent sinn, i stedet for å oppsøke det som stemmer med våre forutinntatte oppfatninger om hva som er "typisk gresk" og hva som ikke er det?

Gresk reiseliv har også spesialister som vet hva turistene lettest "tenner" på, så man kan finne mer enn nok av turistfeller som er pakket i nøyaktig det innpakningspapiret som frister mest. Det tydeligste eksemplet er postkortene, der de aller fleste "typisk greske" motivene, altså ikke lokale, er funnet på en og samme øy.

Og nå har jeg kanskje bannet i kirka.... igjen? Men det skal vel være rom for litt ulike meninger her også vel?
Svara med citat