Hej!
Kul att du tänker åka till Santorini, det är otroligt vackert där.
September är en bra tid för att åka till Grekland, eftersom det är färre turister då än under t ex juli och augusti, som är högsäsong.
Det är troligtvis fortfarande superväder, i alla fall om du åker i början på månaden. Åker du senare kanske det kan regna några dagar. Tror jag
Angående stränderna så vet jag faktiskt inte, hoppas någon annan kan svara på det.
Att åka med Apollo är säkert tryggt och enkelt. Det är inga mellanlandningar, utan man flyger direkt till Santorini. Sedan får du nog åka buss (med Apollos guider) till ditt hotell.
När du är på ön tycker jag att du ska hyra vespa eller bil och åka runt litegrann och titta på den vackra naturen och utsikten. Kanske stanna i någon by och äta glass...
Oia är en "konstnärsby" som ligger oerhört vackert. Det är alltså mycket konstnärer som bor där... säkerligen väldigt inspirerande med utsikt över Calderan.
Oia ligger ovanför Fira, som är huvudorten på Santorini, också där är det väldigt vackert.
OBS! Det är rätt dyrt på de ställena! Men klart värt ett besök.
Vad gäller sevärdheter finns Delfi, som är en vulkanö utanför Santorini. Dit går båtar, troligtvis i september också.
Det var mina tips, hoppas du får en trevlig resa!
Mvh
Janet, Kalmar