Citat:
Ursprungligen postat av Eva L
Naturligtvis måste Grekland få utvecklas och moderniseras annars skulle det ganska snart bli ett museum över en gången tidsperiod.
|
Jeg er så enig! De første gangene jeg reiste til Hellas, opssøkte jeg helst bare de stedene hvor tiden virker som den har stått stille i mange år, i tillegg til de hittoriske stedene. Og visst er det trivelig, og en stor del av opplevelsen, å vandre i smale gater og trange smug som ikke er bygget for biltrafikk.
Men som jeg har skrevet før i en god del innlegg. det har blitt mer og mer fascinerende å lære mer om den moderniseringen som foregår i det aller meste av landet. Jeg bruker ganske mye tid på å gå rundt også i de moderne deler av ekspanderende byer, for å se hvordan flertallet av de moderne grekere har det. Møbelforretninger, håndverksbedrifter, byggeprosjekter, supermarkeder osv. er spennende å studere, og se likheter og forskjeller i forhold til våre egen nordiske virkelighet.
Jeg synes det er urettferdig mot Hellas å bare betrakte det som har vært, som verdifullt, og holde seg unna mest mulig av den nye virkeligheten i landet. Hellas er ikke et museum!!
Og den utjevningen i forhold til resten av Europa og verden vi kan se i Hellas, er ikke spesiell der, men skjer i alle land, etter hvert som kommunikasjonene bedres. Vi møter fler og fler mennesker fra andre land og lærer litt her og litt der, vi ser alle de samme seriene på TV, vi kan handle på Lidl eller Spar, og spiser mer og mer internasjonal mat. Så særpregene for hvert enkelt land blir mindre tydelige etter hvert, men viktige å ta vare på. Å se hvordan det greske særpreget blir videreført i en modernisert versjon, er interessant.
Synes nå jeg, da!!