Visa ett inlägg
Gammal 2007-05-10, 07:36
monica monica är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Vi ska flytta till Athen

Hej Loulodia

Du ska inte alls oroa dig för barnens skolgång.

Jag flyttade ner april 99, då skulle min son fylla 6 i juni, och min dotter 4 i juli. Deras pappa har hela tiden pratat grekiska med dem sedan de föddes i Sverige, men de var ganska dåliga på att svara tillbaka. Men barn lagrar ju ett helt bibliotek av ordförråd i huvudet.

Min son som alltså hade fyllt 6 i juni skulle börja grekiska skolan i september, jag tvekade aldrig på att han skulle klara det.
Nu flyttade vi ner ett par månader innan så han skulle hinna acklimatisera sig och fylla på sitt eget ordförråd.
Grekiska skolan var inget problem alls, tvärtom.
I och med att de har ett språk innan lär sig barn otroligt fort.

De börjar med engelska i årskurs 3, eftersom engelskan inte är den bästa i grekiska skolor, väljer de flesta att skicka sina barn till privatskola för engelska 3 ggr per vecka. Eftersom nästan alla gör det, är man mer eller mindre tvingad för att barnen inte skall komma efter de andra barnen, idiotiskt system . Betalar i dagsläget 140 euro för 2 barn per månad,
men då tillkommer oxå böcker för terminen ca 200 euro.

Min dotter pratade som en infödd grekinna efter 3 månader, så tveka inte.
Om du väntar med grekiska skolan tror jag att de kommer att få det svårare att hänga med för varje år. Och privatlektioner är inte billigt i Grekland. Som du kanske hört är skolan väldigt tuff i Grekland,
även för de små barnen med läxor varje dag, från dag 1.
Så mitt råd är låt din flicka börja grekiska skolan i höst,
och för den som är 5 år på något kindergarden så lär sig oxå 5 åringen grekiska lättare tillsammans med andra grekiska barn.

Se det inte som en nackdel, dina barn kommer att ha väldigt lätt för språk senare i livet. Mina barn pratar nu fyra språk flytande, och lärarna säger att pga av svenska i bagaget är deras språkinlärning över de andra barnen.

De går oxå i Svenska skolan som du undrade över, det finns lektioner i Psychiko och på svenska institutet i Aten. 1 och en halvtimme varje gång.
Om ni ska bosätta er i Glyfada blir väl Aten närmast. De kommer att få även läxor därifrån varje gång. När fröken som heter Anette i Aten tycker barnen är klara för det stora Tissustestet, vilket brukar bli när man är ca
16 till 18 år beroende hur svenskan är. Klarar barnen det så räknas det att man gått 9 årig grunskola plus gymnasium och man kan söka direkt till universitet eller högskola i Sverige. Det finns 3 svenska fröknar allt som allt. Alla har de lärarutbildning och väldigt pedagogiska och duktiga.

Skolan börjar i slutet av september igen, anmälan kan du göra till
Ordförande Bodil Ioannidis från Aten 210.9732929 eller
Kerstin Henriksson 210.9828031

Svenska måste talas dagligen hemma, minst en av föräldrarna ska ha svenskt medborgarskap. Skolan i Psychiko är varje lördagfm,
och den i Aten tror jag är mitt iveckan.
Det kostar 50 euro per barn och termin., resten sponsras av svenska staten liksom skolböcker.

Tänkte på en sak, fyller 5 åringen 6 år i år, då kanske det är bra att sätta dem tillsammans i både grekiska och svenska skolan samtidigt då har de varann. Eftersom man börjar både svenska skolan och grekiska samma år man fyller 6 år.

Lite tips och råd från mig, fråga gärna mer om du vill

Monica
Svara med citat