Visa ett inlägg
Gammal 2007-05-11, 08:25
camilla I camilla I är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006
Standard Pythagorion eller Kokari

Hej!

Jag har varit till samos 4 år i rad och jag har bott i båda byarna. Enligt mitt tycke är båda byarna helt underbart vackra. På nordkusten ligger Kokkari en mycket vacker fiskeby med många trevliga restauranger, härliga bagerier och många vackra små utflykter i närliggande områden. I kokkari finns det också fina små badvikar, tsamadou, och lemonakia exempelvis. Inne i själva kokkari finns också fina små badvikar med kristallklart vatten, dock med klappersten som överallt annars på samos. Kokkari är en ganska så liten by, men här finns endå lite att titta på, restauranger, barer, bagerier, små vackra grekiska hus osv. Det enda vi saknade när vi är där är ett större supermarket. Men allt finns endå att köpa men.. Närheten till samos stad är också bra, bussen går rätt ofta och kostar ca 1 euro. Den enda nackdelen med kokkari och nordkusten är att vädret kan vara lite ostabilare, samos är en grön ö med höga berg så det regnar generellt mycket där (dvs överallt på ön). Det har det gjort även om vi åkt under högsäsong.

Pytagorian är en mindre ort på sydkusten, mer anpassad för turister. Här är det mer turistiskt även om det är underbart vackert. Badmöjligheterna är kanske inte lika bra här som i kokkari, men det finns ju en stor strand potokaki. Den ligger utanför pytagorian och där kan man bada. Gångavstånd från centrum. I p-gorian finns några större supermarkets, och många bra restauranger att välja mellan. Från p-gorian kan man ta en badbåt till psilli ammos jättefin sandstrand som ligger mellan samos stad och pytagorian... jättetrevlig!

Som sagt valet är svårt, men jag hade nog valt kokkari.... det är min lilla pärla

vänliga hälsningar
camilla idenäs
Svara med citat