Citat:
Ursprungligen postat av Peter
Det är inte lätt att vara konsument idag.
Det är klart att vi ska vara rädda om miljön... Och jag försöker i den mån jag kan. Men jag som konsument är "prisstyrd". Jag har inte råd att i längden köpa dyra lokala produkter när jag kan köpa exakt samma kvalitet, eller tom bättre och dessutom billigare, av motsvarande importerad vara.
Men detta är en egentligen en politisk fråga.
Peter
|
Ja det är klart att det är en politisk fråga, men också en privat samvetsfråga. Att bara avhända sig ansvaret till politikerna är att göra det lite väl lätt för sig.
Det är klart att vi har råd, det handlar bara om prioriteringar! De flesta av oss som skriver här har råd att åka till Grekland OFTA. Det är klart att om man stuvar om i privatbudgeten har man råd att bara köpa ekologiskt hållbar mat.
Sen är det SVÅRT att välja påsen med ekologiska, svenska morötter när man är sugen på tomat och det bara finns holländsk växthusodlad sådan. I det exemplet handlar det inte ens om pengar (morötterna är billigare), utan om att vi faktiskt är bortskämda.
Men om vi gör som med elefanten:
Vilket är det enda sättet att äta en elefant - en bit i taget!
Om alla försöker ändra några saker i sitt leverne, och när man vant sig vid det tar man några saker till, och när man vant sig vid det...
Så blir det nog bra mycket bättre till sist Om det räcker för att stoppa växthusefekten vet jag ej, men det är här politiken kommer in för att styra om oss fortare, med koldioxidskatt eller något likande, men glöm inte konsumentmakten. Jag är gammal nog att minnas när allt klorblekt papper försvann i ett nafs, bara för att alla konsumenter vägrde köpa det.
Om vi alla slutar köpa torsk kommer kanske våra barnbarn kunna njuta av den ibland, eftersom det inte är någon ide att fiska upp de sista stackarna om ingen vill köpa, annars finns det ju stor risk att de sista torskarna dör ut innan vi, med små barn nu, får några barnbarn.
Jag har en fisklista jag klippte ut ur Svenska naturskyddsföreningens tidning för ett tag sedan, den hänger på kylskåpet. Den är bra at ha när man handlar fisk. Här kommer den: Hittade den inte , men wwfs variant kommer här läs bara sid tre om ni inte orkar med varför förklaringar
http://www.wwf.se/source.php/1003099/wwf-1072856.pdf
/Marianne