Sv: Forblåst
Amorgos har jag besökt första halvan i juni och Folegandros en vecka i mitten av augusti upplevde att det blåste på båda öarna som det ofta gör i cykladerna och även på andra öar. Jag hade min vuxna dotter med mig och vi bodde i Katapola som är en härlig plats där tavernorna och bebyggelsen följer bukten. Satt ofta på tavernorna och beundrade segelbåtarna som la till i hamnen ett riktigt skådespel ibland. Vi vandrade till stranden(20 min bort) och till Chora flera gånger under vistelsen på ön. Besökte klostret och stranden nedanför några gånger. Det går buss dit flera gånger per dag. Det finns ingen strandtaverna utan en kantina som säljer förfriskningar.
Vi tog även bussen till Egiali och vandrade till två av byarna ovanför. Underbart här uppe med en fantastisk utsikt. Här har jag tillbringat en av mina mest rofyllda dagar i Grekland. Jag vet inte vilken ålder era barn har och med små barn är det nog bättre att bo i Egiali än i Katapola. Personligen gillar jag Katapola bättre. Maten var bra, de små affärerna typiskt grekiska och här är ganska befriat från tingeltangel.
Finns mycket annat att göra på ön men jag hyr inte fordon i Grekland utan vandrar och åker kollektivt så då blir möjligheterna färre att se hela ön.
Planerar att någon gång göra en längre vandring som många gör som besöker ön.
Eva
|