Visa ett inlägg
  #7  
Gammal 2007-05-15, 20:10
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Grekiska giftemål!

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Jag kan ju berätta hur det gick till när jag gifte mig...men SÅ roligt ska vi inte ha!!!...
Tusen tack Monica!!! Jag har alltid haft oturen att missa vännernas bröllop pg a jobb eller avstånd. Jag skulle hemskt gärna ha precis SÅ roligt, så berätta gärna om ditt eget bröllop också

Så vitt jag förstår verkar de ha samma tradition i Chania. Brudgummen väljer själv om han vill bära traditionell dräkt eller (vit...) smoking. Bilarna är otroligt pyntade med blommor och girlanger och i sommras kläddes en balkong in med ballonger över en vecka innan bröllopet. Den bruden fick en helt nyinredd övervåning av sin far som haft ett helsike att stå i så allt blev klart i tid.

När det gäller brudklänningar är termen "ju mer, desto bättre" tumregel. Inne i Chania finns massor med butiker där man kan dregla över brudklänningar och tillbehör.
Ett tillbehör som delas ut till bröllopsgästerna är sött förpackade chokladdrageér, ofta med mandel i, inslagna i tyll etc. Såna delas också ut vid dop.

Banne mig om jag inte ska lyckas ta mig iväg till ett bröllop nu när jag blir bofast!

Kickie
Svara med citat