Visa ett inlägg
Gammal 2007-05-19, 23:45
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Hyra moppe i Kato Stalos

Citat:
Ursprungligen postat av finemang Visa inlägg
Förstår passningen Elisabeth - killarna kör säkert bättre än vad jag gör... Är du bombsäker på mc-kort som krav? Det räcker alltså inte med förarbevis för EU-moped?
Du ska inte ta det som en passning finemang Ungdomar blir ju fort jättebra på att köra moped och det enda jag menar är att det finns ingen anledning att tro att de klarar det sämre än man gör själv, om de har vana.

Vad gäller körkortskravet så verkar INGEN vara säker. Frågan har diskuterats här i forumet flera gånger sedan förra hösten när de första personerna blev nekade att hyra moped trots att de har B-körkort och alltså enligt eu:s regler har rätt att köra moped i hela Europa.
Olika personer har framfört olika uppgifter som de hört eller läst, men mycket motsäger varann. När jag själv letade info i höstas hittade jag uppgifter som tyder på att det krävs A-körkort för att få hyra moped. Jag har mejlat grekiska ambassaden och frågat men inte fått svar. Andra har mejlat grekiska turistrådet utan att få svar och nu senast mejlade någon grekiska motoruthyrningsförbundet - vi hoppas alla på svar!

Anledningen till lagen uppges i alla fall vara att det sker väldigt många mopedolyckor med utländska medborgare i Grekland och att de har fått krav på sig från eu att göra något åt det.

Edit: Nu skrev vi samtidigt ink o jag; med ganska lika slutsatser som synes.

Senast redigerad av Elisabet den 2007-05-19 klockan 23:48. Anledning: Samtidigt
Svara med citat