Visa ett inlägg
Gammal 2007-05-20, 00:28
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Hyra moppe i Kato Stalos

Om det här med att det sker många mopedolyckor har jag varit ganska nonchalant förut, jag faktiskt så sent som förra året när jag hörde talas om den nya lagen första gången. Jag tänkte att "det är väl klart att en och annan kör omkull men några skrubbsår är väl inte hela världen och eftersom man aldrig hör talas om några allvarligare olyckor så sker det nog inte så många, det är säkert överdrivet".

Så i höstas pratade jag med en ung svensk kvinna på flygplatsen i Aten. Hon hade varit i Grekland en vecka - och tillbringat den med att besöka sin mamma som var inlagd på en intensivvårdsavdelnning efter en mopedolycka. Mamman hade blivit bättre så dottern åkte hem, hon hade svårt att vara borta längre från jobbet. Mamman bedömdes dock ännu inte vara tillräckligt stark för att klara hemfärden till Sverige.

När jag kom hem letade jag intensivt efter något i svenska tidningar om olyckan, åtminstone en liten notis! Men inte ett ord. Och självklart är det ju så, att sådana olyckor når inte till svenska redaktioner, så varför skulle vi höra talas om dem?

Och det som inte står i tidningen det har ju inte hänt. Eller... ?
Summan av kardemumman: jag har tänkt om.
Svara med citat