Visa ett inlägg
Gammal 2007-05-27, 21:08
mkh mkh är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2006
Standard Sv: Gömmer du dig för UV-strålarna?

Vi försöker också hålla oss borta från solen de värsta timmarna.

Dessutom ser jag till att åtminstone min rödhårige son har tröja på sig mesta delen av tiden, han har badat med vit t-tröja (gärna lång ärm) hela livet så han tycker inte det är jobbigt. Nuförtiden, 10 år gammal, badar han oftast utan i Sverige, men inte i Grekland. Så vänj barnen vid det som små, ni som har sådana. (vit t-tröja skydddar bara som solskyddsfaktor 10 så man måste smörja in ändå).

Men sen är det det här med vilken kräm man ska välja. Jag skulle vilja slå ett slag för de krämer som baseras på enbart fysikaliskt skydd. De som skyddar kemiskt vet man egentligen för lite om för att veta hur de påverkar huden på lång sikt... I små tuber för barn finns det flera märken som har enbart sådant skydd, men vanliga har jag bara hittat ett och det är CCS som säljs på apoteket. Det är lite trögt att smörja in, men man lär sig. Men det är naturligtvis bättre att smörja in sig med kemiskt skydd än inget alls!

Ha det så bra i solen, för den är ju så nyttig för oss om vi använder den på rätt sätt .

/Marianne
Svara med citat