Ämne: Standardprov
Visa ett inlägg
Gammal 2007-05-31, 09:11
monica monica är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Standardprov

Där satte du huvvet på spiken, dessa dagar ser jag inte min son överhuvudtaget.
Han sitter och läser dagar och nätter igenom och han ska snart fylla 14 år.

De har i genomsnitt 3 examenprov per vecka, allt ska kunnas utantill.
Jag lider med honom, men är det så att man inte skriver vissa poäng på ett prov har man chans att få göra om det i september innan skolan börjar.
Missar man även det provet, får man gå om hela årskursen.

Vem vill gå om ett helt år för ett ämne, därför är barnen superstressade att klara alla proven så bra som möjligt.

Han skriver i 12 olika ämnen, matematiken, kemi och fysiken kan jämföras gymnasiskola i Sverige eller kanske tom universitet och högskola.
Han går i årskurs 8.

Detta med skolorna och alla läxor och extra skolor, frotistirio som barnen går i är nog det jag tycker värst om i Grekland, Och jag har ständigt dåligt samvete för mina barn när det gäller skolan här. Men om de inte följer med pressen kommer det långt efter och hur ska de kunna ha en chans till en vanligt jobb, är inte ute efter att mina barn ska bli advokater eller läkare.

Men som pressen är i skolorna måste man verkligen råplugga även till att få en yrkesutbildning, tex min son vill jobba som bilmekaniker, då han är väldigt bra på tekniska grejer och på att meka.

Han hatade skolan från dag 1, så vi får se hur det blir med den saken.

6 år gamla börjar de skolan, läxa från första skoldagen.
Läxa ges varje dag och även över helg och lov.

Känner många barnfamiljer som river sitt hår, de spenderar många timmar varje dag till att hjälpa barnen med läxorna, och har man då flera barn har man inte mycket tid kvar till annat. Man ser inte barn ofta ute och leker på veckodagarna det är så fullt upp med extraskolor och läxor att de inte hinner vara barn.

Apropå extraskolorna, var hemma hos min bästa vännina igårkväll, hennes dotter är 17 år. Hennes extraskola kostar 300 euro per månad, förutom grekiska skolan går hon där 4 kvällar i veckan i snitt 4 timmar per dag, och prov på söndagar. Det är helt sanslöst.

Alla föräldrar tror jag tycker illa om detta system, men hur ska man kunna bryta det.....

Monica
Svara med citat