Visa ett inlägg
Gammal 2007-06-02, 17:06
Eirini Eirini är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2005
Standard Sv: Gömmer du dig för UV-strålarna?

Hej!

Jag kan förstå att om man bor i ett mörkt land vill man sola så mycket som möjligt när man åker på semester. Så var det även för mej när jag bodde i Sverige och var på resa i Grekland.

Har bott i Grekland i många år nu och jag gör allt för att gömma mej från solen. Jag håller mej inne mitt på dagen och jag använder solskyddfaktor 20-25 på kroppen och 30-45 i ansiktet när jag är på stranden eller badar.

Jag bestämde mej för att vara försiktig med solandet efter jag hade träffat några äldre svenska damer som har bott i Grekland länge. De såg ut som rökta böcklingar i ansiktet. Inget jag vill eftersträva.

Jag fick mej också en tankeställare när jag upptäckte att svärmor använder solskyddfaktor 60!!!

Det finns solrapporter på TV där man talar om när på dagen solen är farlig och det ska man nog följa om man är klok.

Jag vill rekomendera alla att använda hög solskyddfaktor eller skydda sej med kläder när solen är som starkast. Det bästa är att följa grekernas dygnsrytm - Vakna tidigt och gå till stranden, stanna där till 12 tiden. Ta en härlig lunch på en taverna och sov sen några timmar. Sen kan du gå till stranden igen och dessutom vara uppe sent eftersom du har sovit middag!

Sola lugnt!
Svara med citat