Sv: Flygstol till Grekland
Jag, min man och vår 4-årige son ska båtluffa i juli. Det är första gången vi har med sonen så det blir nog inte så mycket luffande utan vi siktar på att hinna med 2 öar. Vi flyger med SAS och har betalat 7000:- för oss tre tur och retur. Kanske inte jättebilligt men det billigaste vi hittade då när vi bokade för ett par månader sedan. Tycker det är okej pris. Vi flyger den 1/7 till Aten och har bokat boende i Rafina (dyrt men jag tror det är värt det) första natten och utgår därifrån. Då slipper vi stora, röriga Pireus när vi har en liten med oss. Vi flyger hem den 16/7 och har även då bokat sista natten i Rafina så vi återigen slipper Pireus. Känns skönt att ha första och sista natten bokat så blir det inte så stressigt. Vi tänkte ta oss först till Naxos där vi varit tidigare. Egentligen inte mitt första-val av ö men jag tror den passar bra när man har småbarn. Finns mycket att göra, gott om barnfamiljer, kanonbra stränder, mycket boende vilket gör bättre rumspriser och ett bra utgångsläge för vidare luff. Vi tänkte även ta en dagstur därifrån till Koufonissi som jag gärna vill besöka. Jag tror inte vi behöver förboka något boende på Naxos. Sen har vi inte bestämt oss, troligtvis åker vi till Syros (Kini) eller Antiparos. Vet inte hur det är med boende på dessa öar men det löser sig nog. Jag tänkte fråga andra Kalimera-experter om detta.
Anledningen till att vi valde att öluffa istället för att åka charter denna gång var dels av sentimentala skäl (vi hade så kul förra gången, min man och jag). Men mest för att inte vara låst på ett ställe. Det är mycket pengar man lägger på resan (vi har inte råd att resa så ofta) och det skulle vara så tråkigt om man hamnade två veckor på ett ställe där man inte trivs. Nu kan vi bara åka vidare om det inte känns bra. Visst känns det lite läskigt när man åker med barn, tänk om man inte hittar boende...eller kommer med båten...eller blir sjuka...eller, eller, eller. Jag tror att det mesta löser sig och barn är nog tåligare än man tror. Men det finns ju inga Bamse-klubbar eller sånt...så det beror ju på vad man är ute efter på semestern.
Jag tror inte att öluffningen blir direkt billigare än charter men man kan ju styra kostnaderna lite mer själva.
Det finns massor med bra resebrev på denna sida, kolla igenom dessa och leta efter andra barnfamiljers erfarenheter.
Vet inte om detta hjälpte dig så mycket men ville bara att du skulle veta att det faktiskt finns småbarnsfamiljer som öluffar i juli. Ha det så bra!
//Anjas
|