Citat:
Ursprungligen postat av Macke
Hej! Är helt ny som medlem här och hoppas på massor av bra tips. Vi är två vuxna med en elvaårig tjej som funderar på flyga till Kreta och ha det som start- och slut-ö för en 14 dagars båtluff. Vilka öar är lämpliga? Vi är sugna på klassikerna Santorini och Naxos och kanske någon ytterligare i Kykladerna; är det smidigt att utgå från Kreta eller är flyg till Aten bättre? Vi har tänkt åka vecka 28, så ett snabbt svar vore tacksamt.
|
Hallå Micke!
Här kommer tips som jag hoppas att du har nytta av, jag har rest 2 år samanlagd tid i Grekland och Ö-Världen.
Ni har 14 dagar viket är kanon men inte om du ska landa på Kreta, om ni ska luffa i kykladerna så försök att landa på Santorini, Mykonos eller Athen och åk ner till Rafina istället för Pereus från Athen. Ni kan Även välja och ta ett inrikes flyg till Paros från Athen. Dessa tipsen grundas på att eran tid är begränsad och ni vill väl spendera så mycke tid som möjligt på öarna ?
Sedan är det viktigt att tänka på när man ska hem att man inte behöver ge sig av 2 dagar innan planet lyfter.
Och komm ihåg det blåser med gämna mellanrum i Kykladerna så båtar blir lätt inställda och försenade därför än viktigare att ha ganska okej närhet till flyget hem.
När det gäller ÖARNA så med eran dotter hade jag valt Anti-Paros ni tar er dit från Paros antingen med lilla färjan går ungefär med ett par timmar mellanrum, eller så tar ni bussen över udden till bilfärjan ungefär samma tider gäller. Allt är lätt att hitta i hamnen det är bara att fråga. Men boka inga rum iförväg till Anti-Paros när ni är i hamnen det är låg säsong så det finns gott om rum och ni ska väl spendera dagarna utomhus så leta efter enkelhet och max 15 Euro per natt.
Sedan rekomendera jag Koufunissia helt sagolikt men det tar en stund att ta sig dit Båten går ifrån Naxos och heter Skopelitios det tar ett par timmar och kan vara guppigt men väl där underbart.
Annars suntförnuft och ta inte första bästa rum uthyrare om ni inte har planer på att skänka bort eran reskassa.
Eleuthera från mig