Ämne: Molivos
Visa ett inlägg
Gammal 2007-06-28, 17:54
Charleston Charleston är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2006
Standard Sv: Molivos

Hej,

Jag föredrar nog den södra delen av Lesbos. Har gjort tre tvåveckorsbesök på ön. Bott en gång i Petra, en gång i Agios Isidoros och senaste gången i Vatera (förra året, september). Plus att vi åkt runt lite på våra vespor och gjort en och annan övernattning på andra ställen.
Den södra delen är mycket lummigare än den norra, som ju mestadels är av det lite kargare slaget. Fast även det har ju sin tjusning, förstås.

På er vecka i Agios Isidoros kan jag rekommendera att ni hyr bil (eller vespa, vilket jag föredrar, även om det kan bli vara rätt långa avstånd).
Hursomhelst, stranden i Agios Isidoros är en fin sanddito (mestadels). Fast det är där de flesta turisterna är också. Det finns flera andra, minst lika fina stränder.
Någon mil sydost om AI finns t ex de fina Tartistränderna. Lite halvbökigt att ta sej dit kan det vara, men klart värt besväret (det finns två vägar dit, den andra i ordningen från AI sett är att föredra). De ligger nära varandra och det finns taverna på åtminstone en av dem.
Åt andra hållet, en knapp halvmil norr om Plomari (som alltså ligger 3 km från AI), ligger Melinda, som är en mysig småstensstrand och lätt att nå med bil/vespa.
Ännu längre norrut finns bl a Drotastranden. Den når man genom att först ta sej inåt/uppåt land och sen slingra sej ner mot havet igen. I bökigaste laget att komma dit kanske, men det är verkligen värt besväret. Tyckte åtminstone vi, som alltså använde vespa (bil torde vara lättare).
Och ännu längre norrut ligger så den fantastiska Vaterastranden. Sju-åtta km sandstrand, där det bara inte KAN bli trångt. Många tavernor längs promenaden/vägen som går utmed stranden. Det tar sin tid att ta sej dit. Om man vill undvika ojämna sten/grusvägar rekommenderar jag, speciellt om man har bil, att man åker "runt" södra delen av ön. Alltså först upp mot Mytilini (staden) och halvvägs dit följer man bara skyltarna mot Vatera. Bra väg hela tiden, stora delar t o m mycket bra. Vatera kan givetvis även nås norrifrån, från Petra. Då åker man mot Kalloni och tar av där mot Vatera.

Och gillar man ouzo, så kan man mitt emellan Agios Isidoros och Plomari besöka stället där man tillverkar den absolut bästa sorten som finns, nämligen Barbayannis. Speciellt deras Afrodite är sanslöst god!

/Thomas
Svara med citat