Sv: Smuggling??
Lactosintolerans är vanligare i Medehavsländerna än i Norden sen tro jag inte att de kanske har lika många produkter i sitt sortiment som vi har. Traditionell medelhavsmat innehåller inte alls lika mycket mjölksocker som den svenska maten men tyvärr har grekerna ändrat sina matvanor och börjat använda ex mer margarin i maten. En nyligen publicerad studie över övervikt i västvärlden visade på vilken skrämmande överviktsproblmatik landet dras med.
Jag är själv laktosintolerant av låg grad och tar enzym när det behövs men håller mig annars till husmankosten. På Folegandros där jag nyss varit var maten av det traditionella slaget och nästan all ost som användes av get eller fårmjölk så den kosten passar en laktosintolerant person perfekt. Fanns ett stort utbud av grönsakrätter och traditionella rätter av lamm, nöt, kyckling och naturligtvis griskött. Jag äter alltid brödet utan smör som det traditionellt serveras i Grekland så vill man ha det på smörgåsen är det nog bäst att ta med eget till tavernan.
Eva
Senast redigerad av Eva L den 2007-07-01 klockan 10:25.
|