Hej Hasse!
(Till att börja med måste jag påminna lite om den allra första Kalimerafesten, jag har bestämt för mig att du, sambon och jag drog i oss lite ouzo tillsammans, så tack för senast om jag inte sagt det förr...

)
Ja, man måste ju alltid ta ett par dagar till att "landa" och känna in ett nytt ställe, men jag har faktiskt nästan aldrig känt samma känsla av besvikelse i Grekland tidigare. Nu var det ju helt missvisande visade det ju sig ganska snart men ändå. Jag visste ju att Molyvos var "annorlunda" redan innan vi åkte om man nu jämför med exempelvis Skiathos stad eller Naxos stad.
Jag har väl haft nån fix idé om den "ultimata grekiska byn": hus som klättrar upp för ett berg, hamnpromenaden med alla caféer att sitta på och glo på folk och båtar, mysiga gränder att gå vilse i. Och allt detta HAR ju Molyvos fast inte riktigt på samma sätt. Jag tror ni förstår vad jag menar när ni kommer dit. Det var ärligt talat lite jobbigt att ta sig ner till hamnen för en sista drink efter att man ätit en god middag uppe i stan. Och det hände flera gånger att vi tog vespan på "stora vägen" ner till stan på kvällen istället för att promenera genom gränderna. Ja, eller så är vi bara helt enkelt ena riktiga slöfockar när vi semestrar...
Det ska bli kul att höra era intryck när ni är hemma igen!
Jag såg inga sjöborrar i Petra och inte heller i Anaxos (som jag rekommenderar er att ta er till, finare strand än i Petra).
Däremot köpte jag plastsandaler ändå eftersom det på en del ställen är lite stenigt och knöggligt att ta sig i och fötterna får sig en omgång annars.
Badade bara en enda gång vid stranden i Molyvos och det var inte det lättaste att ta sig i och ur, två skärsår trots sandaler.
Och bussar såg vi ofta men jag har ingen koll på hur/när dom gick eftersom vi tuffade runt på vår moppe istället. (Moppeuthyraren hade två sorters hjälmar att välja på-en "kruka" och en mer rejäl med visir, jag frågade vilken som var att föredra och han svarade lojt som bara en grek kan: "den ena (krukan) tar ni om ni vill slippa böta när polisen kommer, den andra tar ni om ni vill överleva"...).
Och så en sista sak: jag är alltid så himla imponerad av alla er som kommer ihåg namnen på resturanger och ställen som varit bra, jag tänkte rekommendera ett par ställen där vi åt riktigt gott men jag kan bara inte komma på namnen och inte har vi det uppskrivet heller...
TREVLIG RESA!
/Ingela