INKFISH:
Det är som många skriver här på forumet. Ibland är det tillfälligheter som avgör hur intrycket av en ö blir.
Vi kom med postbåten från Telendos(som vi älskade) till Xerokampos. Där blev vi uppraggade av en man som tog oss till Alinda. ( Vi brukar till 98% aldrig följa med rumsraggare. Men, men...) Vi fick ett fint rum, men när vi kom till stranden blev vi inte imponerade.
När vi skulle ut och äta på kvällen kändes det inte bra, en olustkänsla infann sig när vi gick genom byn. Vi blev inte bra bemötta av någon varken i affärer (vi skulle köpa bröd och vi blev lovade att det var färskt. Men vi fick skära av ytterlagret med en leathermankniv och hela brödet föll samman

) eller på restaurengerna. Dagen efter åkte vi runt på ön och olustkänslan ville inte släppa, vi kände oss inte välkomna på ön. Det var massor strul när vi skulle hyra motorcyeln och vi hittade inget ställe som vi ville stanna vid.
På kvällen bestämde vi oss för att åka vidare nästa dag och då sa han som hade rummet att vi skulle få skjuts till färjan. När vi gick av så ville han ha betalt för resan + resan från Xerokampos till Alinda som vi gjort första dagen. Han var riktigt bestämd och vi orkade inte tjafsa. Men rummet blev genast riktigt dyrt

. (Det var inte billigt från början och han hade gett oss intrycket att vi kunde ju lika gärna åka med honom till Alinda, han skulle ju ändå hem).
Vi åkte första bästa båt och hamnade på Patmos som vi kom att gilla dirket, så dit har vi åkt tillbaka.
Det är konstigt hur det kan bli. Vi har aldrig känt något liknade på någon annan ö. Visst gillar man öar mer eller mindre, men till Leros åker jag ALDRIG tillbaka. Den hade inget att komma med i våra ögon.
Nu hoppas jag att Lerosvännerna inte blir för arga

. Jag vet att våra upplevelser är mycket personliga och att andra älskar ön.

'
/ Ofelia