Visa ett inlägg
Gammal 2007-07-10, 22:19
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: En knäpp fundering men ändå...

Ja det var en knäpp fråga... Eftersom jag gör det ibland. Trots min relativa ungdom...

Jag tror det handlar om flera olika orsaker. Om man bara är ute och "strosar" så är det faktiskt rätt bekvämt. Som PO säger så stöttar det ryggen på ett bekvämt sätt, och man får dessutom per automatik bättre hållning.

Sedan vet man var man har händerna och behöver inte fippla runt för att dölja dem. ("Alla" män har komplex för sina händer utom jag, eftersom jag är "skrivmaskinsprins", och köper handskar i minsta herrstorleken ) Personligen tycker jag det ser vidrigt ut när man möter personer som har händerna nerkörda i fickorna...

Fast har man ryggsäck så kan man ju ha en tumme under axelbandet och den andra handen hängande fritt eller i fickan. Handen ska då vara flat och tummen skall vara utanför fickan. Fotomodellskolan! Kolla vilken klädannons som helst så ser ni att det stämmer...

Händerna på ryggen fungerar dock inte så bra när man går fortare. Då behövs armarna för balansen.

Sedan är det det här med kroppsspråk. En intressant och mycket rolig ovetenskap... Via jobbet gick jag några kurser om detta. Skitroligt och det finns mycket som stämmer. Störst nytta av det hade jag nog privat men det ska vi förbigå med tystnad. Men det är inte bara att läsa andra som är intressant. Det gäller även hur jag kan påverka andra genom mitt kroppsspråk. Det finns mycket roligt där...

Men händerna på ryggen betyder också Makt, Jag bestämmer och Jag kräver respekt. Kan även vara arrogans eller nonchalans. "Gå på mig om du törs..."

De som fortfarande kommer ihåg när det fanns fotpatrullerande Poliser kommer också säkert ihåg att de alltid gick med händerna på ryggen. Det var både för bekvämligheten och auktoriteten... Jag vet. Min fader nötte ut många par skor på det sättet... Numera åker ju latputtarna bara bil! Och ska de till Rosengård i Malmö så åker numera alltid två (!) bilar. Den ene för att skydda den andre...

Så jag tror att "händerna på ryggen" betyder olika i olika sammanhang, och är beroende på person, ålder, ställning och avsikt / markering. Men det kan säkert tolkas olika i olika kulturer!

Jag gör det av bekvämlighet (jag strosar genom livet... ) Oftast...

Peter

Senast redigerad av Peter den 2007-07-10 klockan 22:22. Anledning: Rättning
Svara med citat