Ämne: Pruta!!!!!!
Visa ett inlägg
Gammal 2007-07-15, 21:27
LG LG är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005
Standard Sv: Pruta!!!!!!

Citat:
Ursprungligen postat av Dallas Visa inlägg
Vad kan då vi resenärer göra? Jo, PRUTA, PRUTA och PRUTA!
Framför allt när det gäller rums/hotellkostnader!
/D

Jag kan inte annat än att hålla med. Jag reser i den Grekiska övärlden varje sommar, i fyra till sex veckor, med min nu elvaåriga dotter, och är det något jag förstått så är det just det; att pruta på rumspriserna är något man bara måste göra! Det förefaller ingå i spelets regler när man ordnar boendet.
Medans jag ännu kommer ihåg det så ska jag försöka sammanfatta vad vi batalde för boende under årets båtluff i cykladerna;

Vi kom till Milos med inrikesflyg från Aten på eftermiddagen den 6/6 och tog Taxi in till Adamas. Vi parkerade oss på en taverna i hamnen där vi träffade ett svenskt par som var vänliga nog att passa våra väskor medans vi gick på rumsjakt. Det tog ungefär an kvart att hitta ett dubbelrum med altan, AC samt kylskåp mm på ett hotell ganska nära hamnen.
Prutade från 35E till 20E per natt för fyra nätter. Vi var i stort sett de enda gästerna och i kvarteren runtomkring fanns gott om hotell med väldigt få gäster.

Den 10/6 tar vi båten till Serifos. I hamnen finns tre hotellägare med bil för att ragga upp turister. Vi är de enda turisterna som letar boende och jag prutar från 35E till 25E per natt för två nätter. Vi bor vid Livadaki-stranden, ungefär 50 meter ovanför stranden. AC, altan, kylskåp mm.

Den 12/6 tar vi kvällsbåten till Paros för att fortsätta till Antiparos. Den enda båt som trafikerar den sträckan är Panagia Hozoviotisa. Kvinnan på biljettkontoret påstår att man renoverat båten under vintern. Den enda skillnaden jag kunde upptäcka var att den nu var blå med spridda rostfläckar istället för röd med spridda rostfläckar. Fast den höll tidtabellen. Framme i Pariakia känner vi oss trötta och bestämmer oss för att stanna en natt där innan vi fortsätter. Det står massor av rumsraggare utan för grindarna vid färjan. Jag letar rätt på en vars hotell ligger centralt och där vi bott tidigare. Han begär 35E men går glatt med på 20E när jag förklarar att det är vad vi betalade hos honom i juli förra året. Altan, AC och kylskåp. Inget mm, dvs inga kokmöjligheter.

På morgonen den 13/6 tar vi båten till Antiparos. Redan när vi äter frukost på ett cafe mittemot hamnen blir vi tilltalad av den första rumsraggaren från Antiparos. Hon sänker sitt pris från 35E till 20E när jag tvekar, men jag tycker att hennes hotell ligger lite för långt åt fel håll för min smak. Under båtfärden kommer ytterligare två personer och frågar om vi är intreserade av boende, men jag avböjjer. Framme på Antiparos träffar vi en kvinna vid båten som erbjuder oss ett boende som känns ok för 30E, men hon går utan tvekan med på 20E per natt för två nätter. AC, altan, kylskåp och kokmöjligheter.

Den 15/6 tar vi oss till Naxos där vi stannar en natt. Jag pratar med en taxichaför som erbjuder oss ett rum "i stan" för 35E men som efter lite gnällande går med på 20E, trotts att det bara är en natt. AC, altan och pentry.

Den 16/6 tar vi så Skopelitis till Koufonissi, som sas är resans mål. Här stannar vi i tre veckor, på Finikas. Vi har varit där några veckor varje sommar i tio år och här har vi bokat rum. Samma rum varje år med en viss stamkundsrabatt.

Den 7/7 tar vi Skopelitis tillbaka till Naxos. Dottern kräver att vi ska bo några nätter på ett hotell som har pool innan vi åker hem... Jag är inte jätteförtjust i att bada i pool så jag vill gärna bo på gångavstånde från en strand. Någon stans vid Agia Anna eller Agia Prokopios funderade jag på. När vi klev av Skopelitis vid elvatiden på förmiddagen fanns det ungefär 20 till 25 rumsraggare på platts innanför kajen. Eftersom vi var först framme och i stort sett de enda turisterna inom synhåll så blev vi mer eller mindre överfallna med förslag om boende. Jag backade en bit och berättade väldigt högt vad vi ville ha och var någonstans. Det fanns fem stycken som uppfyllde våra önskemål och vi valde ett ställe som hette Red Lake vid Agia Prokopios. Till viss del för att kvinnan var väldigt tevlig. Jag prutade från 40E till 30E per natt för tre nätter. AC, kylskåp, kokmöjlighter, altan med utsikt över både poolen och havet. Det tog ett par minuter för mig att promenera ner till stranden när jag ville skölja bort klorvattnet ur håret, och vid hotellets pool fanns det en liten snackbar som tillfredställde dotterns behov av både glass och is-the. Toppenställe förklrade dottern när vi åkte därifrån, pool, nära till glassen och flera katter! Sista natten sover vi på kvällsbåten in till Pireus och på förmiddagen den 11/7 går vårt plan hem till regenet!

För att sammanfatta; Vi brukar var i Grekland från början av juni till mitten av juli. Jag bokar aldrig boendet i förväg under den här tiden utan ordnar det på platts. Undantaget är de gånger vi vill återvända till ett ställe där vi varit förut och vill vara säkra på att få ett visst rum. Förutom Finikas på Koufonissi så är det bara Argo i Kini på Syros där vi gjort det. Och då betalar jag inte mer än jag gjorde första gången, priset när jag bokar är då sas prutat och klart redan... Under den här tiden har tillgången på rum alltid varit betydligt större än efterfrågan på alla öar som vi varit på och vi har aldrig haft några problem att hitta bra boende. Problemet är snarare att försvara sig mot alla rumsraggarna som finns i hamnarna på de större öarna med ett överflöd av rum, som Naxos och Paros.

När jag träffat andra svenskar, på tex Koufonissi och Syros, och börjat prata rumspriser, så har det hänt ganska många gånger att jag häpnat när jag hör att de betalar det dubbla, och ibland mer, för ett likvärdigt rum som vårat, bara för att de bokat hemifrån innan de gav sig av. Man behöver inte, som en famlij jag träffade, betala 75E för ett rum på Koufonissi i början av juli. Det går att klara sig undan med hälften...

Så pruta på rummen! Ingen Grekisk uthyrare tar illa upp utan det är snarare något man förväntar sig!

/LG
Svara med citat