Visa ett inlägg
Gammal 2007-07-17, 10:58
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Restaurang tips

Mike´s i all ära, men det finns många fler mycket bra restauranger i Pigadia. Bara i kvarteret mitt emot hittar du tre utmärkta ställen som vi gärna återvänder till:

Ambrosia Sokakis, till vänster alldeles innan du kommer fram till Mike´s. Gudomlig mat! Deras chicken cordon bleu är som en dröm.

Syrtaki, mitt inne i huskroppen. Väldigt mysigt att sitta därinne i trädgården och se upp mot stjärnhimlen. Rask och mycket trevlig betjäning och väldigt god mat. (När vi beställde in en flaska vin till maten, frågade man vilken temperatur vi ville ha på vinet, och när de bara hade kylda flaskor, skickades en löpare till närmsta spritbutik för att skaffa en mer tempererad vinflaska åt oss, det kallar jag service! ) Pröva gärna "Chef´s mistake". Mycket bättre än namnet antyder! Deras varma pikilia är en palett av härliga smårätter, man blir mer än mätt!

To Spitikon, på andra sidan kvarteret, utefter gatan som leder upp från fontänen. Traditionell grekisk mat, mycket vällagad. Här är du välkommen ut i köket för att se vad som finns innan du bestämmer dig. "Hiroshimapotatis" låter underligt, men den är helt fantastiskt god, och räcker gott och väl som ensamrätt. Vi brukar beställa in ett antal smårätter och pröva oss fram till olika favoriter.

Sedan har vi ju Pelagos, utefter vägen längs stranden, som alltid är värd ett besök. Även här tycker jag man kan sikta in sig på smårätterna, och om man inte kan bestämma sig, är Antonis redo med att komma med goda förslag. Men hit går man minst lika mycket för musiken, så välj inte en måndag när det inte är något musikframträdande.

Om man fortsätter lite längre ut längs samma väg, kommer man fram till hörnet där El Greco ligger, med sin trevliga takservering. Här bjuds man på en ouzo innan man beställer... Även här får man mycket god, traditionell grekisk mat. (Och på vägen tillbaka slinker man in på Pelagos, tar ett glas vin och lyssnar på musiken, en helkväll! )

Fler exempel finns, detta är bara ett litet urval... den enda besvikelsen hittills i år är Anemoussa, som lyckades åstadkomma fyra olika rätter med betyg från smaklöst till oätbart... så dit går vi inte igen! Vill man ha italiensk mat rekommenderar jag hellre La Mirage, i trappan ner från torget till hamnpromenaden, där vet man hur man lagar till goda pastarätter!

Karin
som börjar bli hungrig...
Svara med citat