Citat:
Ursprungligen postat av Paulina
Men hur länge håller du/ni på? Slutar det så kvickt - ett pris, ett motpris och sedan deal? Det låter ju lite mindre smärtsamt än de där evinnerliga förhandlingarna...
|
Det viktigaste är att man inte ser "nej" som ett nederlag utan är lika glad och nöjd även om man inte får rabatt - eller bestämmer sig för leta vidare.
I höstas till exempel, möttes vi av en kvinna i hamnen i Skiathos som erbjöd ett rum för 30€. Hon hade bilder, det såg ut att vara i den standard vi ville ha och läget var ok, så jag sa att det ser bra ut men 30€ är lite mer än jag hade tänkt betala.
Då sa hon på en gång att vi kan få det för 25. Då sa jag att vi följer och tittar, och när vi hade bestämt oss, böjde hon sig fram och sa tyst: "säg inte till grannarna att ni betalar 25€".
Det sista ser jag som en del i spelet - hennes uppgift är att få kunden att känna sig utvald och speciell. Förmodligen betalade alla samma pris, men om det blir "känt" försvinner ju hennes prutmån och hon måste börja säga 25 redan i hamnen och får bara 20 av de flesta.
När jag handlar i butiker i Sverige säger jag oftast "tryck nu på på stora röda rabattknappen" när säljaren ställer sig vid kassan. Inte sällan avrundar de priset neråt, ibland drar de av upp till 10% - och ibland säger de att jag redan har fått ett bra pris och då håller jag glatt med. Lätt som en plätt.
Ricky: Flera gånger! Men här prutar vi inte på inläggen