Visa ett inlägg
Gammal 2007-07-21, 20:25
Hasse Hasse är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Lesvos - Molivos

Hej hej !

Varför boka i panik ?

Nåja, vi har just kommit hem från Lesbos som vi av en mängd anledningar tyckte väldigt mycket om och vi kommer absolut säkert att återvända.

Efter boende en vecka i Petra, några få kilometer söder om Molyvos tycker vi helt klart att Petra erbjuder mycket mer att bo i än Molyvos. Nu var vi i Molyvos bara ett par heta timmar en eftermiddag på utflykt (med lokalbuss) så vi är kanske inte 100 % rättvisa om vi jämför byarna. Molyvos var mycket folktomt förutom vi turister som kom dit den eftermiddagen. Och byn känns aningen ödslig under siestatimmarna kl. 14-18 (c:a) Det är många branta små gator att ta sig igenom, oavsett när på dygnet man gör det. Boendet Traditional Molyvos vet jag inget om så var ni hamnar någonstans om ni inte väljer bort det, vet jag inte ?

Lilla hamnen nere nedanför själva byn är mycket trevlig och har ett flertal tavernor som inte har inkastare. Vi åt inte där men strosade runt, beskådade den vackra solnedgången medan vi vandrade tillbaka medan folklivet pågick runt omkring oss.

Petra däremot är i och för sig en platt by med en strandgata med ett flertal tavernor och barer på. Bakom strandgatan finns många andra tavernor och lite shopping men även trevligt vardagsliv som blandar upp det hela på ett gemytligt sätt. Boende i Petra skulle vi vilja påstå har lite mer att erbjuda än i Molyvos men med tanke på vad man vill ha ut av boendet (och annat) så rekommenderar jag inget. Era åldrar.....de har väl ingenting med boende och i övrigt, vistelsen i stort att göra, eller ? Jag tror man kan få ut väldigt mycket av Lesbos oavsett om man är 25 eller 58 och 63 ? Man får inget party hur som helst, hela vår vistelse i Petra (och även på södra sidan vid Plomari) har inget som helst inslag av party om det är det man eftersöker ?

Vandra ? Nja, Petra-området är platt som sagt och erbjuder ingen vandring. Visst kan man vandra men inte i ordets rätta bemärkelse om ni menar stora naturupplevelser, höjder, berg osv. ?

Hasse
Svara med citat