Ämne: Astypalea nu
Visa ett inlägg
  #23  
Gammal 2014-06-07, 18:25
pawik pawik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 702
Standard Sv: Astypalea nu

140607
Plötligt händer det!
Alla bitar faller på plats!

Sol! Check!
Trevligt sällskap! Check!
Nästintill öde strand! Check!
Formidabel lunch! Check!
Härlig bilfärd tvärsöver Asty! Check!
Underbart bad! Check!

Idag blev en sådan där topp-tio dag alla kategorier, alla år för mig.
Det är nog till och med en topp femma.

På planet från Kos för en vecka sedan träffade vi Klaus. Han har varit
gift med en svenska och pratar svenska mycket bra. I en såpass liten tätort
som Astypaleia har vi mötts titt som tätt under veckan. Klaus var här första gången samma tid
ifjol och blev fast direkt. Nu är han redan en återvändare. Det om något visar väl hur farligt
det är att åka hit.
Alltnog vi har bestämt oss för att hyra en bil under två dagar och dela på tre. Bilen var en liten
Hundai av något slag. Hyran är hisnande 20€/dag. Tanken var tom så bensin för 20€ slurpades i.
Sedan bar det av. Stranden Kaminakia var målet för dagen. Ni skall veta det att vägen dit förtjänar
inte ens epitetet dålig. Den är usel². Klaus är polis i Tyskland och en van förare. Det blev
ändå att hålla i sig under skumpandet över ön. Det är tredje gången vi besöker stranden och jag blir
lika lyrisk varje gång jag kommer dit. Det är en lisa för själen i ordets rätta bemärkelse.
Efter någon halvtimmes skumpig färdig är vi framme. Kaminakia låg öppen och nästan öde framför
oss i ett strålande solsken.
Några personer höll på att städa vänstra delen av stranden, en båt låg i viken men vi behövde
inte tränga oss fram.
Vattnet kristallkart, ca 21 grader, några träd som skänker härlig skugga när solen bränner
på för mycket. M, min fru försvann iväg en stund och kom tillbaka med en kyld vattenflaska. Det var en
gåva från en av de två tavernorna här. En visade sig vara öppen.
Vid ett-tiden, en kort promenad och en tvåtimmarslunch på den öppna tavernan: Vi beställde in lite dricka
och fick genast lite starters. Klaus beställde in potatissallad och grillad fetaost. M och jag tog grekisk
sallad.
En bild på salladen finns med. Det var formidabelt gott. Totalnotan gick på 29€ och det var värt varenda euro.
Efter lunchen var vi tvungna att vila lite på maten.
Varför är inte alla dagar så här?

Bilder finns under pawik 140607

/pawik
Svara med citat