Visa ett inlägg
  #2  
Gammal 2023-06-21, 07:43
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 718
Standard Sv: Den sista grekiska sommaren

Puh! För ett ögonblick trodde jag att rubriken menade att det var slutet för Kalimera. Du får inte skrämmas så, Janne!

Men på allvar. På Samos upplevde jag högre priser. Om man bortser från den hiskeligt höga Euro-kursen, så var priserna högre och då främst på mat o dryck. Nu vet jag inte om det är för att Samos är en charterdesination, men ändå. Greksallad kostade runt 9 €, tzatziki 5-6, halvliterskrus vin 7,50-9, calamares 13-15, lammkotletter 15-19. Det är några Euro mer än vad jag är van vid sen tidigare. På Santo i höstas, var det inte alls så dyrt. T o m i Oia kunde man få överkomligt pris.

Men. Märkligt nog var solstolarna billigare än vad jag är van vid, men det var kanske för att det inte var riktig högsäsong än.

Hyrbilshyran var bättre, men den tog jag via airtours. 1700 SEK för en vecka. Körde 35 mil och tankade för 500 sek totalt. Helt ok pris.

Men, det här med att grekerna själva inte har råd att turista. Jag såg och hörde inte speciellt många grekturister, utan de flesta var utlänningar. Nu vet jag inte om det är för att Samos är en charterö (lr icke-grek-semestertid), men ändå. Ovanligt lite greker. Tyckte jag i alla fall. Eller oxå var många greker, utan att jag fattade det.

/Netwolf
Svara med citat