Ämne: 2 av 12 + 1
Visa ett inlägg
  #13  
Gammal 2023-07-01, 17:29
Zappas avatar
Zappa Zappa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Helsingborg
Inlägg: 494
Standard Sv: 2 av 12 + 1

Åter hemma från en liten rundtur på ön.
Körde ner till Agia Marina och strosade runt en liten stund. Köpte biljetter för måndagens resa härifrån.
Kan nämna att det på GTP står att båten ska gå från Agia Marina, men så var inte fallet, utan den går från Lakki. Så tur vi köpte biljetter i förväg, tänker jag.
Sedan vägen ner till Panteli. Första tanken när vi var där? Sardinburk!
Nu kommer säkert många tycka att jag svär i kyrkan, men vi är helt klart väldigt nöjda med beslutet att bo i Alinda.
Panteli är en liten strand överbelamrad med solstolar och därtill hörande invånare...
Visst var de små vägarna bakom första raden hus mysiga och det är säkert jättemysigt att sitta nere på stranden och käka på kvällen.
Men allt det finns i Alinda också. Och här är stranden bättre med fler tamarisker, färre solstolar, glesare mellan människor och ett mycket mer avslappnat lugn, tycker jag.
Vi stannade över lunchen och letade efter något trevligt ställe att äta på, men det mesta verkade vara av bar-slaget och inte så inbjudande, så vi körde faktiskt vidare.
Säkert har vi missat en massa smultronställen, men ja, då missade vi verkligen det.
Istället körde vi ner till Xerokampos på sydsidan.
Väldigt lugn strand med några tavernor. Vi åt god grekisk sallad och Saganaki på Aloni och nyttjade sedan deras solstolar till det facila priset av 0€.
Några timmar senare körde vi hem "det långa hållet" västerut från Lakki via Gourna. En mycket trevlig väg med ett par fantastiska pinjealléer.
Kan såhär i efterhand också konstatera att även om det inte är några jätteavstånd är vi ganska glada att vi körde moppe och inte gick.
Jag skrev ju precis att trafiken inte var så farlig (och det tycker jag inte heller), men att gå på den relativt smala vägen mellan Alinda och Agia Marina hade jag faktiskt inte velat göra. "If you can't beat them, join them".
Nu på balkongen med en GT och lite Yatzi och 0-100.

/Z
Svara med citat