Visa ett inlägg
  #3  
Gammal 2023-09-28, 18:13
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 316
Standard Sv: Farliga djur i Grekland

Janne! Det skulle vara kul att läsa vad du har att berätta om farliga djur i Grekland. Svaret på din fråga är, Nej det finns inga djur i Grekland som jag är rädd för ..... ännu! Men det kanske ändras när jag läst vad du har att berätta.

Bland kandidaterna till att kallas "farliga djur i Grekland" kan jag bara komma på små envisa småfiskar på Poros som envisades med att gnaga på mina och andras ben när vi badade. Man hörde med jämna mellanrum folk som till synes helt oprovocerat hojtade Ajjj!!! nere i vattnet. Det blödde ibland några droppar på benen, men inte kändes det särskilt livshotande.

Den andra kandidaten känns inte så mycket farligare, även om den kunde se ut så. Det var under moppetur på Skopelos på väg till Agnontas. När vi rundade en vägkrök låg asfalten där i gassande sol och det tycktes ha lockat en hel massa ganska långa (c:a 70-100cm) grå ormar som låg där mitt på vägen och gottade sig. Det blev till att åka slalom. När vi på seneftermiddagen passerade där igen på väg hem var de flesta av dem borta. De som var kvar var väldigt platta och väldigt döda. Men, nej de skrämde mig inte heller, varken döda eller levande.

Har för mig att jag har läst nån gång tidigare, förmodligen här på Kalimera, att det Grekiska ormbeståndet är ungefär lika farligt eller ofarligt som det svenska. Det betyder i så fall som värst typ huggormsbett. Mycket obehagligt men sällan dödligt. Spännande att läsa här i tråden vad jag har missat.

Masse
Svara med citat