Ämne: 2 av 12 + 1
Visa ett inlägg
  #27  
Gammal 2023-07-03, 19:59
Zappas avatar
Zappa Zappa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Helsingborg
Inlägg: 494
Standard Sv: 2 av 12 + 1

Måndag morgon förflöt som de tidigare. Ner till stranden för ett morgondopp och frukost på balkongen.
Sedan blev det taxi vill Lakki och polarbrödsfärjan (fast det vågar jag väl inte skämta om, då får jag väl bara någon sur kommentar om att de minsann inte alls är lika, och en bild som bevis. Som om jag inte visste ).
Efter en timmes färd är Zappa med fru framme på Lipsi. Men där hoppade vi inte av
Ytterligare en timme senare in i Patmos hamn och upp på rummet på Captains House innan båten ens hunnit härifrån.

Ganska litet rum jämfört med Papafotis i Alinda (men det var å andra sidan en liten lägenhet), bara ett litet kylskåp och utan någon vattenkokare som det beskrivits. (Note to self; 1) Boka lägenhet (som om vi inte redan borde vetat det, vi har rest en hel del. 2) Ät på flygplatsen innan planet! Men det är en annan historia som ni ska slippa....)

Vi är dock lite osäkra på om vi beställt frukost eller inte och Kathy kunde inte få fram några uppgifter just nu heller, så vi får frukost i alla fall i morgon.
Ner en runda i byn för en Pita Gyros. Gott! Så hungriga efter frukosten för närmre fem timmar sedan
Gick runt lite grann och kunde snabbt konstatera att kontrasterna till Alinda är gigantiska.
Det lugna, nästan sömniga, Alinda är som bortblåst. Här är det mängder (allt är ju relativt, förstås) med små butiker med allehanda varor till försäljning, många restauranger (bl a sushi) och en mängd barer. Dock verkar man hålla kvar vid siesta här. Något jag inte varit med om på många, många år.
Det känns nästan lite jet-set-igt här faktiskt och de fåtalet priser vi sprungit på hittills säger inte emot. Pita Gyro för 4€ är i den dyrare änden tycker jag, även om jag förstår att inflationen har sin påverkan på Grekland också förstås. Men jämfört med den stora fantastiska Pita Gyro i Kos för 3,5€ är det absolut dyrare här.
Är väl antagligen pga alla kryssningsturister, förstås. Ute på redden ligger just nu Sea Cloud II och det hördes mycket amerikanska på gatorna.

Upp på rummet för att få på badpaltorna.
Ner till den lite större bystranden. Alltså inte den mittemot hotellet utan ända inne i bukten. Kan ju kännas lite halvt olustigt med tanke på alla båtar som kör in, men det kändes faktiskt väldigt fräscht ändå.
Skön strand kantad av flertalet skuggande tamarisker. Vi var bara tvungna att bada och det funkade utmärkt.

I morgon hyr vi moppe för att ta oss runt enkelt och rekognisera inför kommande dagar.

Solen har sänkt sig bakom bergen och vi sitter i sedvanlig ordning på balkongen med en GT. Men ingen Yatzy

Strax ner på byn igen för en smaskig kvällsmåltid

Vi höres!
/Zappa
Svara med citat