Visa ett inlägg
  #14  
Gammal 2008-02-11, 13:29
AndersK AndersK är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Inlägg: 744
Standard Sv: Vilken är den bästa kombinationen?

Hej igen!
Nu åter hemma efter några dagar på annan ort. Ser att du -Guhawi - har beställt flygstol till Rhodos och har denna ö som utgångspunkt för luffning. Det är bara att gratulera! Jag instämmer helt i andras uppfattning om att Tilos är väl värt ett besök. Faktum är att det inte hade varit sjusärdeles svårt att ägna 14 dagar på denna ö utan att för den skull få "tråkigt". Givetvis förutsatt att man har ett brett intresse för att utforska och "känna in" allt som bjuds.

Nissyoros finns det säkert skilda uppfattningar om. Vi gillar ön! Det råder en form av distanserade inställningen till turister, som i stort sett är intressanta för vissa öbor under de timmar som utflyktsbåtar angör med passagerare från Kos, vilka skall besöka den somnade men svavelosande vulkanen. Annars - inga rumsraggare utan man får snällt leta själv om man inte har bokat. Våra chansningar har ändå utmynnat i bra rum, men de förfråganingar om vårt intresse av rum har framförts i mycket försynt ordalag.
Hyr en moped och upp till och ned i vulkanen innan turistbussarna anländer. Den totala ödsligheten är en upplevelse. Besök byarna - Nikia och Emporios. Bad - nja. Gå inte på minan att åka till Avlaki för den saken skull. Bättre på den östra kustremsan bortom Pali, men bra.....

Med Kos som utgångspunkt, så finns en mängd kombinationer beroende på hur många dagar man räknar med att semestra. Ett sätt att tänka är först åka till den ö som på "planeringslistan" ligger högst upp och geografiskt längst bort och därefter så att säga; hämta hem tillbaka till utgångspunkten. Å ena sidan har man ett tydligt mål vid avresan sedan kan man efterhand anpassa sina val av öar som man vill besöka. Den "rutt" som man lagt upp hemma kanske rubbas av något skäl, i bästa fall av andra luffare som talar sig varma för en ö och som därmed blir "oundviklig" att besöka. Möjligheten att fatta spontana beslut ökar, vilket jag anser vara en av semesterns och luffningens tjusningar. Det har hitintills aldrig gått överdrivet snett, snarare har det öppnats helt nya oväntade vyer.

Nåväl - om man utgår från Kos och skall luffa under 14 dagar är den lämpligaste och norrut mest avlägsna ön - Patmos. Det går relativt snabbt att med Dolpine ta sig dit på dess rutt Kos (stad), Kalymnos, Leros, Lipsi och Patmos.

Om inte så långt norrut - hoppa av på Lipsi, den lilla pärla som det finns så skiftande uppfattningar om. Det slår mig alltid, att ju större "oenighet" det råder om en ö och dess kvalitéer desto intressantare blir den att besöka. Bara det!

Om inte så långt norrut som Leros - hoppa av på Leros. En sak måste jag bekänna! Vi har aldrig satt våra fötter på Leros. Detta trots alla lovord och att vi varje år har sagt; "I år måste det bli Leros!" Nu är det åter bestämt. I sommar skall det bli av under vår månadslånga luffning!!

Eller - Kalymnos/Telendos. För oss en svårslagen kombination, som vi måste återvända till. Det är bara så. Vi har vårt "hemvist" på Telendos, som är lugnets absoluta gestalt och där de otvungna dagarna kan flyta fram bland snabbt funna vänner från hela Europa. Tempot kan höjas något genom att åka över till Kalymnos (Myrties) och till ett betydligt högre genom att några timmars vistelse i Pothia. Men även hittar man oaser. Dessa olika tempon inom korta avstånd. Naturen förefallar kargare än kargast, men reser och tittar man runt, så hittar man skillnaderna - spänningstillståndet.

Förhoppningsvis ger detta dig en vink under årets eller kommande års planering!

Anders

P.S. Bästa "aris4" Fortsätt på på ditt sätt att hjälpa till med dina erfarenheter. Glöm därför alla (i detta fall mina) halvdanna ofta ogenomtänkta formuleringar, som på inget sätt är illa menade. Jag kan bara beklaga! D.S.
Svara med citat