Visa ett inlägg
  #1  
Gammal 2023-04-07, 12:12
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 719
Standard För den som reser...

I en annan tråd nämndes "Drömmen om en ö" av Per J Andersson (PJA). Den ville man ju läsa tänke jag, så jag kollade i min app. Men. Den fanns inte där, så jag fick beställa en analog version istället.

Men. PJA har ju skrivit fler och då hittade jag att "För den som reser är världen vacker" fanns inläst, så den började jag lyssna på. Det tog inte lång stund innan jag var fast. Jag satt där på morgonbussen till jobbet, där den plöjde fram i snöslasket och drömde mig bort. Mycket bra bok och den rekommenderas skarpt.

Han berättar om många ställen han besökt (han är ju gubevars redaktör för ett resemagasin) och givetvis är han ju även i Grekland. Om Naxos, som ligger honom varmt om hjärtat, skriver han så här. Jag kunde nästan KÄNNA att jag var med.



PJA är ju jämngammal med mig, så jag får många vibbar till mina egna reseminnen. Hur han reste som ung kontra mot idag. Borta är ryggsäcksluffen, med obestämda mål. Det är istället utbytt mot löneslavens superkontroll på tillvaron, där man vet exakt vad man vil ha, när och för hur länge. Där kan jag drabbas av en saknad. Det som varit kommer aldrig tillbaka, men tänk när man löste en flygbiljett till Aten. Tog sig med en knökad flygbuss till Pireus och tog första bästa färja mot okänt mål. Man hade möjligen med sig en Wilma-guide, där man på båten kunde få lite info om den ö man var på väg till. Väl framme, var det bara att välja nån random skyltviftare om FREE ROOM. Ibland fick man gå. ibland fick man skjuts och ibland - bara bagaget. Man visste knappt var man var och hur länge man skulle vara där.

Men nu. Rullväskorna regerar. Man nöjer sig bara med det bästa och man har stenkoll på boende och ort. Ja, man har t o m kollat upp vilket väderstreck som balkongen vetter mot. Ungdomens obekymrade tankar är ett minne blott. Nu får icke en timme av dyrbar semestertid försummas.

Hur blev det så här? Jag lyssnar melankoliskt på Monica Törnells "Heden", där texten lyder "Några få dygn av ansvarslöshet, ett liv i hemlighet, ute på heden". Precis så! Jag vill uppleva det igen.

/Netwolf - you may say I´m a dreamer...
Svara med citat